Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een rechter lid zijn van een politieke partij?

Ik ben student HBO-rechten en schrijf hier een essay over.
Is een rechter nog wel onafhankelijk en onpartijdig wanneer hij lid is van een politieke partij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het MAG nog wel. Maar de dicussie wordt op dit moment gevoerd of dat wel mag (http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Het+recht+van+rechters+om+lid+te+zijn+van+een+partij/t/29153/?sid=ff7cdccd3a156718dff3cab7f061940d0

Uiteraard is het een beetje flauwe discussie. Ook als iemand niet lid is van een partij heeft elk mens zo zijn voorkeuren. En welke partij je aanhangt moet niet bepalen welke oordelen je velt. Dat is nu net het lastige van rechters: Ze moeten objectief zijn.

Om te voorkomen dat eea door een rechter getekent is, kan je in hoger beroep, indien je het niet eens bent met de uitspraak. Ik denk dat we niet moeten verwachten dat rechters automaten zonder persoonlijke mening worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbieden daarvan heeft geen enkele zin, ook al mag hij/zij geen lid zijn zullen zijn/haar ideeen niets veranderen.
De vraag blijft altijd is een rechter wel onpartijdig en is niet iedereen bevooroordeeld, alleen mogen ze dat niet laten meewegen in hun uitspraak.
Maar hoevaak gebeurt dat wel en niet is moeilijk te zeggen Kijk maar naar de rechtzak Wilders op dit moment wat de uitspraak ook zal zijn niemand zal nog weten of die onafhankelijk is of juist om de schijn van onafhankelijkheid af te wenden.
En als Wilders schuldig bevonden wordt zal er altijd de schijn zijn dat hij bevooroordeeld was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden