Wat is de functie van Geert Wilders in het nieuwe kabinet, of heeft hij helemaal geen functie?

Toegevoegd na 5 minuten:
Moet eigenlijk zijn: Heeft geert Wilders een functie in de tweede Kamer, behalve ´Gedoger ´ :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Wilders heeft geen officiële functie in het nieuwe kabinet. Hij zit gewoon in de Kamer en heeft beloofd de beslissingen van het kabinet te gedogen.

Officieus heeft hij dus zeker invloed. Voor/tijdens de formatie, maar ook zeker de komende jaren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zijn functie in de Tweede Kamer is fractieleider van de PVV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wilders zit helemaal niet in het kabinet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maarschijn lijk krijgt hij wort hij minister
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders zit inderdaad niet in het kabinet.

Hij zal straks net als nu gewoon kamerlid zijn.
Alle kamerleden kunnen stemmen op de plannen die de regering (ministers) maakt.
Het verschil tussen de PVV en de andere partijen die in de tweede kamer zitten is dat Geert Wilders afspraken heeft gemaakt over die plannen. Hij heeft dus nu al afgesproken dat hij voor de plannen die in het gedoogakkoord staan gaat stemmen.

Van de regeringspartijen zitten er ook mensen in de tweede kamer. Met de stemmen van het CDA en de VVD alleen hebben ze geen meerderheid en moeten ze dus maar hopen dat de plannen door kunnen gaan.
Met de steun van Geert Wilders zullen ze net een meerderheid hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is hij dictator. Want als hij het er niet mee eens is, gaat het niet door. Zijn kamerleden doen precies wat hij wil want er is geen partijdemocratie. Hij wordt niet door een partijbestuur gecorrigeerd. We zullen zien hoe dit afloopt. Want het loopt zeker af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is hij een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger, Ineke. We hebben het hier al vaker over gehad: landsdemocratie speelt zich af bij vrije verkiezingen, niet in de interne organisatie van een partij.
In feite is hij dictator. Want als hij het ergens niet mee eens is, gaat het niet door. Zijn kamerleden doen precies wat hij wil. Er is geen partijdemocratie. Er is geen partijbestuur dat hem kan corrigeren.

We zullen zien hoe dit afloopt, want het loopt af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de twee regeringspartijen samen met de PVV niet voor de meerderheid zorgen gaat het ook niet door. Wat "het" ook moge betekenen.
Dictators vindt je o.a. in N. Korea en Cuba.
En je moet altijd afwachten hoe iets afloopt, zelfs bij een voetbalwedstrijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is hij een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger, Ineke. We hebben het hier al vaker over gehad: landsdemocratie speelt zich af bij vrije verkiezingen, niet in de interne organisatie van een partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan niet bepalen wat de regering doet. Het enige wat hij kan doen is dreigen met het intrekken van zijn steun indien iets hem niet bevalt. Binnen het gedoogakkoord zijn afspraken gemaakt en zolang de regering zich hier aan houdt heeft hij aangegeven het kabinet te blijven steunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het wel met je eens dat het natuurlijk een belachelijke constructie is om invloed te kunnen uitoefenen zonder verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Wilders verdient dan ook een pluimpje voor zijn uitstekende positie die hij heeft kunnen innemen. Hij kan nu weer zijn populistische domme uitspraken doen om de mensen aan zich te binden en als het iets niet lukt zeggen dat het de schuld is van het CDA of de VVD. Het is dan ook onverstandig dat hij niet deelneemt aan de regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders is zoals SuzyQ zegt Democratisch gekozen. Hoe kun je zo iemand dan Dictator noemen? Dat is hoogstens jouw mening over hem, toch?
G.G. Oftewel: Geert Gedoogt. Hij heeft in het kabinet geen functie.Maar als de regering iets doet wat Geert niet aanstaat....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het!!
Natuurlijk heeft Geert Wilders een functie in de Tweede Kamer behalve 'gedoger'. Hij is democratisch gekozen als volksvertegenwoordiger, en dat is dan ook zijn functie: het volk, specifiek zijn kiezers vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft geen functie binnen het kabinet. Hij gedoogt alleen het kabinet, zodat het kabinet toch nog kan rekenen op voldoende steun (een meerderheid van 76 zetels) in de kamer. De tegenprestatie van het kabinet is dat hij invloed mocht uitoefenen op het beleid van de regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is wettelijk verkozen volksvertegenwoordiger; de minderheidsregering kan functioneren dank zij Wilders toegezegde, geprogrammeerde steun. Die is noodzakelijk om hen een meerderheid te geven.
Als hij die medewerking staakt dan is het ook gedaan met wetten uitvaardigen en regeren.