Op groepsbelediging (artikel 137c wetboek van strafrecht) staat een maximale straf van een jaar cel, evenals op haatzaaien (artikel 137d). Samen levert dat iets minder dan twee jaar op, omdat je straffen niet zomaar bij elkaar mag optellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat is dus de maximale straf. Hoogstwaarschijnlijk wordt het dus minder als hij al veroordeeld wordt. Bijvoorbeeld een geldstraf of een voorwaardelijke straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (4)

Dat zal dezelfde straf zijn zoals jij en ik die zouden krijgen.
De bak in dus.
De kans dat het gebeurt is heel klein.
De rechter bedenkt zich nog wel een keer. Bovendien gaat Wilders dan in beroep en als hij het daar ook verliest, wordt cassatie aangetekend en als dat ook mis gaat, gaat hij naar het Europese Hof in Straatsburg.
Dan zijn we zes jaar verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed een taakstraf. B.v. het schoonmaken van de vloer van een moskee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of schoenen poetsen, want die hebben ze al voor hem uitgetrokken.
Zijn straf zal zijn beperking van de vrijheid van meningsuiting zijn en die zullen we allemaal moeten dragen want (ook al ben ik het niet met al zijn standpunten eens)
Het moet gezegd kunnen worden dat hoort bij onze maatschappij en deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hem zal de mond gesnoerd worden op straffe van een geldboete en bij herhaaldelijke overtreding een voorwaardelijke celstraf of taakstraf die uiteindelijk omgezet kan worden naar onvoorwaardelijk.

Maar ik kan me niet voorstellen dat hij veroordeeld gaat worden. De rechters weten dat Wilders zijn mond nooit gaat houden.
Wat dan? Wilders de cel in? Dan neemt zijn achterban helemaal explosief toe.
Boetes worden vanuit Amerika betaald.

In feite is Wilders onschendbaar.

En dat maakt het moeilijk. Dit proces gaat volgens mij het tegenovergestelde bereiken van wat zijn tegenstanders denken.