Is de rechtzaak tegen Geert Wilders wel eerlijk?

Ik las vandaag dat de rechter die moet beslissen over de wraking van de huidige rechters van Geert Wilders bestuurslid is van een Marokkaanse vereniging.
Kun je nog zeggen dat de rechtspraak onafhankelijk is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tja, officieel behoor je als rechter onafhankelijk te zijn. Persoonlijk vind ik het niet eerlijk dat hij wel vervolgd wordt terwijl er in Nederland verschillende Imams zijn die ook uitspraken doen die niet door de beugel kunnen die zich vervolgens niet voor een rechtbank hoeven te verantwoorden. Tussen haakjes, dezelfde rechter heeft destijds de moordenaar van Pim Fortuyn ook veroordeeld (en die komt volgend jaar al vrij).

Je moet er vanuit gaan in Nederland dat de strafbare feiten waar Dhr. Wilders van verdacht wordt getoetst worden aan de wet. In de wet staan geen emoties. Ik kan me voorstellen dat het soms lijkt alsof een rechter niet onpartijdig is. In de praktijk zou een rechter zijn emoties naast zich neer moeten leggen zodra hij de rechtzaal binnen stapt. Echter zijn rechters ook maar mensen, en zal dat niet altijd makkelijk lukken. Daarom is er altijd een controle mogelijk. Als je het er niet mee eens bent, of je denkt dat de rechter niet geheel onafhankelijk is geweest, dan kan je in Nederland daar iets aan doen. Dhr. Wilders kan altijd nog in beroep gaan mocht hij veroordeeld worden.

De rechterlijke macht is onafhankelijk. Dat een rechter die beslist over een wrakingsverzoek lid is van een Marokkaanse vereniging is geen reden om aan te nemen dat Wilders zijn proces niet eerlijk zou zijn. Daar komt nog eens bij dat dit niet de rechter is die de zaak inhoudelijk behandeld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100