Is de rechtzaak tegen Geert Wilders wel eerlijk?

Ik las vandaag dat de rechter die moet beslissen over de wraking van de huidige rechters van Geert Wilders bestuurslid is van een Marokkaanse vereniging.
Kun je nog zeggen dat de rechtspraak onafhankelijk is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja, officieel behoor je als rechter onafhankelijk te zijn.

Persoonlijk vind ik het niet eerlijk dat hij wel vervolgd wordt terwijl er in Nederland verschillende Imams zijn die ook uitspraken doen die niet door de beugel kunnen die zich vervolgens niet voor een rechtbank hoeven te verantwoorden.

Tussen haakjes, dezelfde rechter heeft destijds de moordenaar van Pim Fortuyn ook veroordeeld (en die komt volgend jaar al vrij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de wikipediapagina over Volkert staat: "Volkert van der Graaf zal op 6 mei 2014 ontslagen worden uit de gevangenis, precies twaalf jaar na de moord."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Vrijlating Volkert van der Graaf In 2003 werd Volkert van der Graaf veroordeeld tot 18 jaar gevangenisstraf. In Nederland betekent dit dat hij slechts 2/3 deel hoeft uit te zitten met aftrek van voorarrest. Dit betekent dat hij in 2013 (12 jaar netto minus 1 jaar voorarrest gerekend vanaf 6 mei 2002) definitief vrij kan komen. Volgens Professor Theo de Roos kan dit al eerder zijn (wellicht 2012) gezien de programma's die er bestaan om gedetineerden voor te bereiden op terugkeer in de maatschappij zie video.

Hoe is het mogelijk dat iemand als Volkert van der Graaf door de handelswijze van politiek en justitie wederom de kans krijgt om zijn levensgevaarlijke denkwijze en handelen in de praktijk te brengen?" http://www.volkertvandergraaf.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt mij een systeem waarmee de maatschappij benadeeld wordt ten gunste van de mogelijkheid om een veroordeelde te rehabiliteren. Ik denk dat we over het hoofd zien dat dat rehabiliteren niet altijd aan de orde is. Ik ben zeker geen voorstander van ius talionis (oog om oog), maar ik vermoed dat Volkert nog wel eens tegen een aantal mensen kon aanlopen die daar anders over denken.

Andere antwoorden (2)

Je moet er vanuit gaan in Nederland dat de strafbare feiten waar Dhr. Wilders van verdacht wordt getoetst worden aan de wet. In de wet staan geen emoties.

Ik kan me voorstellen dat het soms lijkt alsof een rechter niet onpartijdig is. In de praktijk zou een rechter zijn emoties naast zich neer moeten leggen zodra hij de rechtzaal binnen stapt. Echter zijn rechters ook maar mensen, en zal dat niet altijd makkelijk lukken. Daarom is er altijd een controle mogelijk.

Als je het er niet mee eens bent, of je denkt dat de rechter niet geheel onafhankelijk is geweest, dan kan je in Nederland daar iets aan doen.
Dhr. Wilders kan altijd nog in beroep gaan mocht hij veroordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rechterlijke macht is onafhankelijk. Dat een rechter die beslist over een wrakingsverzoek lid is van een Marokkaanse vereniging is geen reden om aan te nemen dat Wilders zijn proces niet eerlijk zou zijn. Daar komt nog eens bij dat dit niet de rechter is die de zaak inhoudelijk behandeld.