Heb je een strafblad als je bent voorgekomen bij de meervoudige strafkamer , en je vrijuit bent gegaan onder het gebrek aan bewijs ?

want feitelijk gezien is dat toch ook een veroordeling ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als je een strafbaar feit niet hebt begaan, word je vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

Het beste antwoord

Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak.
Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft".

Als je bent vrijgesproken, is dat geen veroordeling. Het is alleen een "verklaring" dat men niet heeft kunnen vaststellen dat je iets verkeerds hebt gedaan.

Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf.
Vrijspraak is geen strafrechtelijke veroordeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je krijg geen strafbald als je vrijuit bent gegaan.

Toegevoegd na 21 seconden:
*Strafblad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Een veroordeling bestaat pas als de rechter een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf, boete of andere maatregel heeft opgelegd. Als je vrijuit bent gegaan wegens gebrek aan bewijs luidt het dictum 'vrijspraak' en wordt je geacht onschuldig te zijn.