Waarom hebben sommigen moeite met een boerka, terwijl er genoeg andere kledingwijzen zijn die ook de identiteit verbergen?

Zoals bijvoorbeeld een regenpak, motorpakken en helmen, capuchons, grote zonnebrillen
Ik zal laatst een plantsoenwerker met een bivakmuts op. Beschermkleding voor astma, brandweerkleding, sjaals, enz, enz.

Jongeren hebben vaak een capuchon op en nog een petje en soms een sjaal voor de mond.
Combi's met zonnebrillen maken je ook onherkenbaar.

Waarom een boerkaverbod en niet zulke andere verboden?
In het regeerakkoord staat lettelijk:
"Het kabinet komt met een voorstel voor een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding zoals boerka’s."
http://www.kabinetsformatie2010.nl/dsc?c=getobject&s=obj&objectid=127446

Dus ook de motorrijders mogen niet meer, of fietser met regenpakken als het regent. Hoe zit het dan met jongeren met capuchons en petjes, met grote zonnebrillen in de zomer of als ze ook een petje op hebben, of een hoed (voor de deftige dames), enz, enz??????

Je mag dus niet met een boerka op een snorfiets, maar wel met een motorpak en helm op een motor, vreemd allemaal.

Toegevoegd na 26 minuten:
En hoe zullen vrouwen zich op straat begeven die in een blijf van mijn lijf - huis wonen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Brandweerkleding en motorhelmen en dergelijke zijn functioneel en verplicht: zonder kun je je vak niet uitoefenen en/of breng je jezelf in gevaar. Een bivakmuts mag op zich wel, maar als je er een bank mee instapt terwijl je 'm ophoudt, zullen ze knap nerveus worden. Politie moppert allang op de capuchonjeugd, juist omdat tuig dat streken uithaalt vaak een capuchon/petje/sjaal op/om heeft. Als een motorrijder staande gehouden wordt, wordt meestal ook gevraagd of de helm even af kan. Een wet kan altijd op meerdere manieren worden uitgelegd, dus een dame op een terras met zo'n enorme zonnebril zal niet om een legitimatie gevraagd worden, een groepje opgeschoten jongens in een winkelcentrum met capuchons en sjaals voor hun gezicht terwijl het warm is, hoogstwaarschijnlijk wel. En met een beroep op deze wet kan dat ook. Maar het verbod op zich is _bedoeld_ voor de burka's en niqabs vermoed ik...

Je hebt gelijk dat deze bepaling in het regeerakkoord moeilijk in wetgeving is om te zetten. Er is wel een verschil tussen het functioneel verbergen van je gezicht tegen hommels die met 130 km/u tegen je ook vliegen en het verbergen van je gezicht omdat de mannen in je omgeving vinden dat je hen niet op onzedelijke gedachten mag brengen. Gelukkig is het nog geen wet en de Raad van State zal het in te dienen wetsvoorstel ook heel kritisch bestuderen. Toegevoegd na 39 seconden: ook = oog

omdat al die kleding die je opnoemt zijn om je te beschermen.. een boerka beschermt alleen de indentiteit van de persoon..

Met de boerka bedek je je hele gezicht, hier In Nederland kijken we elkaar aan, geven we elkaar de hand, en communiceren we open naar elkaar. Los van welk geslacht je ook bent. Een Boerka wordt constant gedragen, terwijl een regenpak of een Helm voor de bescherming wordt gedragen. Voorbeeld: Een helm dient een pizzakoerier af te doen als hij voor je deur staat. Een Boerka zal een vrouw niet af doen als ze met je communiceert. capuchons bedekken je gezicht niet, een sjaal is in de winter nodig. Eveneens als bescherm kledij voor Brandweerlieden en Politie etc etc. Dus dat vind ik niet echt vergelijkbaar;) Een Boerka is in onze cultuur gewoon niet nodig, maar ach als ze, ze zo grgaag willen dragen, doen ze maar. Maar laat ieder haar eigen keuze maken, of ze er een aan willen of niet.

Je hebt wel een punt hoor. Hier bij het tankstation hangt een bordje :"Motorrijders, helm afzetten voor binnenkomst." Er is daar al een paar keer een overval geweest en de bewakingscamera bood geen hulp, omdat de overvaller een helm op had. Groetjes, Boer Kaverbod.

Ik persoonlijk heb moeite met de boerka, omdat deze voor mij het symbool is voor onderdrukking van de vrouw en niet past in onze westerse maatschappij. Dit is mijn mening.

Maxime V. zei tijdens de presentatie van de nieuwe coalitie dat dit kabinet staat voor de vrijheid van godsdienst,. Voor autochtonen en allochtonen, voor christen en moslims. Ja, ja. Christenen mogen wel een kruisje om hun nek en een keppeltje op hun hoof maar hoofddoekjes en boerka.s mogen niet, Hoezo vrijheid van godsdienst? Wat een huichelaar, die Maxime V. Alle gezichtsbedekkende kleding in Nederland is toegestaan behalve de boerka. Waarom? Omdat alleen moslims de boerka gebruikt. En moslims worden door dit nieuwe kabinet aangepakt, gecriminaliseerd en gediscrimineerd. Vrijheid van godsdienst> Me neus.

Dat brandweerlieden speciale kleding dragen is logisch vanwege veiligheid en bescherming (immers een gevaarlijk beroep, brandweerman). Politiemensen dragen speciale uniformen en petten vanwege de herkenbaarheid. Zo zijn er veel meer beroepen te bedenken waarbij je speciale kleding moet dragen. Een motor- of brommerhelm draag je voor je eigen veiligheid en is zelfs verplicht. Een muts en sjaal draag je tegen de kou, een grote zonnebril tegen de felle zon en/of voor de show. Een petje of hoedje draag je uit modieuze overwegingen, gewoon omdat het leuk staat of eventueel ook om het hoofd warm te houden. Boerka's zijn een heel ander verhaal: ze zijn bedoeld om de vrouw haar identiteit te ontnemen, haar letterlijk en figuurlijk onzichtbaar te maken. Zo'n tent met tralies heeft niets te maken met veiligheid, professionaliteit of mode, maar alles met vrouwonvriendelijkheid en onderdrukking. Ik ben er dan ook een fel tegenstander van. Echter, een boerkaverbod gaat mij te ver en wel hierom: de vrouwen die boerka's dragen komen zonder uitzondering uit een zeer streng islamitisch milieu. Zonder boerka mogen ze de straat niet op. Verbied je de boerka, dan breng je die vrouwen in een nog groter isolement. Dus hoewel de boerka een vorm van vrijheidsberoving is, biedt het vrouwen juist ook weer bewegingsvrijheid. Raar maar waar.

In een tijdsperiode dat iedereen een potentieel slachtoffer kan zijn van internationaal terrorisme is de Boerka een potentieel gevaarlijk kledingstuk ! De andere voorbeelden van functionele kledij welke je opnoemt zijn gewoon niet relevant.

omdat dat schokkend is voor oerhollanders

Sommige mensen hebben gewoon zelf een te triest leven en gaan zich dan om zo iets onbenulligs als de kleding van een ander druk maken.

Een boerkaverbod behelst alle vormen van onnodige kleding die de identificatie in openbare gebouwen ed. onmogelijk maken. Je mag dus niet met een helm op in de bank geld halen (wie doet dat nog?) of shoppen. De helm moet dan af en eenmaal binnen of droog blijf je niet met een alles verhullend regenpak omlopen, je zweet je een ernstige ziekte. Dus is het boerkaverbod veel breder dan alleen de boerka maar slaat op alles wat nodige/gewenste identificatie in de weg staat.

Op de eerste plaats kun je niet iets verplichten en tegelijk verbieden.(motorhelm). Wel is het bij de meeste tankstations niet toegestaan met de helm op af te rekenen. Ra ra waarom zou dat zijn. Rijdend op een motor met een helm op is m.i heel wat anders dan volledig bedekt door de stad banjeren en met de bus reizen. Je komt dan in te veel situaties waar mensen willen en moeten kunnen zien met wie ze te maken hebben. Een helm is daarom geen gezichtsbedekkende kleding maar veiligheidskleding. Als het voor je werk noodzakelijk is of voor je veiligheid dan kun je dat natuurlijk niet verbieden. Het rijden op een snorfiets met een burka is zelfs levensgevaarlijk, zo`n jurk kan makkelijk tussen de spaken komen met alle narigheid van dien. Het is daarom dat motorpakken nauw aansluiten. Een petje kun je niet zien als gelaatsbedekkende kleding. Bovendien als je je burka uittrekt wanneer je van je brommer afstapt denk ik niet eens dat men moeilijk zal doen. Ik heb daarom een beetje de indruk dat je spijkers op laag water aan het zoeken bent en je zelf zeer goed het onderscheid kunt maken tussen veiligheidskleding en religieuze kleding die de hele dag wordt gedragen.

Voor de duidelijkheid moterpakken zijn voor veiligheid. Dat heeft een hele andere functie en daarbij heb ik nog nooit een moterrijder met een helm op in de supermarkt gezien? Mensen die helmen capuchons etc op hebben kunnen zich wel indentificeren door dat af te doen. Boerka dragens morgen dat niet dus kunnen ze ook niet voldoen aan de identificatieplicht die sinds januari 2005 van kracht is. Daarbij is een boerka een teken van onderdrukking, het geeft de positie van de vrouw weer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100