In sommige Islamitische landen hanteren ze (volgens mij) een andere jaartelling, staan er dan ook andere geboortedata in zulke paspoorten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

De christelijke jaartelling is na de Middeleeuwen door de Europese expansie van lieverlee gemeengoed geworden in de gehele wereld, al hanteren bepaalde volkeren of religies naast de christelijke jaartelling ook nog hun eigen jaartelling.

Toegevoegd na 5 minuten:
Onder invloed van organisaties als de Verenigde Naties en de ICAO zijn de paspoorten van verschillende landen steeds verder gestandaardiseerd.

Dus in de verschillende landen wordt de christelijke jaartelling toegepast in het paspoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Thailand is een andere jaartelling. je moet 543 bij onze telling optellen. Daar hebben ze dus momenteel het jaar 2554. De jaarwisseling is ook op 31 december.
Het staat ook zo in de paspoorten, ID kaart etc. Ook je geboortedatum.

Toegevoegd na 1 minuut:
het land is voornamelijk boeddhistisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen van Marokkaanse afkomst (de ouderen) hebben in nederland een geboortedatum van 01-01 of 01-07. Daar letten ze niet op datum, maar op seizoen. Je bent of in de winter geboren of in de zomer.
Toen ze naar nederland kwamen en hun geboortedatum op moesten geven kozen ze dus voor 01-01 of 01-07 en het jaartal was meestal een gokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere jaartelling wordt gebruikt voor islamitische feest- en gedenkdagen, maar wordt niet gebruikt voor het gewone, dagelijkse leven.

De islamitische kalender is een maankalender en is circa 11 dagen korter dan een zonnekalender, waarop de gregoriaanse kalender (waarin het nu 2011 is) is gebaseerd.

In de vroeg-islamitische tijd wilde men overstappen op de islamitische kalender, maar juist door het verschil in dagen, ging een islamitisch jaar schuiven door de seizoenen. Zo kon het gebeuren dat in 1 jaar 2 oogsten vielen en in een ander jaar 0. Belasting technisch was dit te ingewikkeld. Daarom gebruikt de wereldlijke overheid de gregoriaanse kalender. De islamitische kalender wordt gebruikt voor religieuze doeleinden.

Veel moslims vieren hun verjaardag niet eens en de gemiddelde moslim zal al helemaal niet weten op welke dag hij op de islamitische kalender is geboren.

De islamitische kalender heeft 12 maanden, waarvan ramadaan de bekendste maand is bij niet-moslims. In deze maand vasten moslims. Een maand heeft 29 tot 30 dagen. Nooit meer en nooit minder. Het hangt af van de zichtbaarheid van de maan.

In veel landen ter wereld, zo ook de Arabische, is er een Burgerlijke Stand die minder accuraat te werk gaat dan de Nederlandse. Sommigen zijn helemaal niet geregistreerd of anderen hebben geen papieren bij zich bij aankomst in Nederland. Bij deze mensen wordt inderdaad de datum van 1 januari gehanteerd van het jaar waarin ze waarschijnlijk geboren zijn. Ik ben niet bekend met de datum van 1 juli. Dat staat echter los van de islamitische kalender.

Er staan dus geen andere geboortedata in paspoorten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, het jaar 1 AH (Anno Hidjra), de islamitische kalender, valt in het jaar 622 AD (Anno Dominus, dus 'onze jaartelling'). In het jaar 20874 haalt de islamitische kalender de gregoriaanse kalender in.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op het Arabischtalige wikipedia-artikel over een van de koningen zie je ook dat er 'onze' jaren worden gebruikt.
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B2%D9%8A%D8%B2_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D8%A8%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D9%81%D9%8A%D8%B5%D9%84_%D8%A2%D9%84_%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF