Worden goederen die in beslag genomen worden door de politie, definitief in beslag genomen?

Stel: de politie neemt geluidsapparatuur in beslag na geluidsoverlast bij de persoon in kwestie. Wat gebeurd erna? Kan die persoon dan apparatuur terug kopen of word de apparatuur vernietigd door de politie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Bestuurlijke inbeslagneming

Artikel 30 van Wet op Politieambt zegt: "De voorwerpen en dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van de personen en de veiligheid van goederen kunnen, in een voor het publiek toegankelijke plaats, door een politieambtenaar, met het oog op de handhaving van de openbare rust, aan de eigenaar (...) onttrokken worden, die er niet langer vrij over kan beschikken, zolang zulks met het oog op de handhaving van de openbare rust vereist is. Deze bestuurlijke inbeslagneming geschiedt overeenkomstig de richtlijnen en onder verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie."

Het doel is hier het garanderen van de openbare rust.

De in beslag genomen goederen worden 6 maanden ter beschikking gehouden, tenzij de bevoegde overheid (meestal de burgemeester) ze om dringende redenen besluit te vernietigen. De wettelijke procedure volgens dewelke de voorwerpen bewaard, teruggegeven of vernietigd moeten worden is nog steeds niet geregeld via Koninklijk Besluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De politie moet altijd een proces verbaal opmaken. Onterecht in beslag genomen goederen moet terug gegeven worden aan de eigenaar als de rechter dat beslist