Hier vindt je een duidelijk uitleg over waarom het veranderd is:

Het sofinummer is verleden tijd. Het eerste burgerservicenummer (BSN), opvolger van het sofinummer, is dinsdag uitgereikt. Een vier dagen oude Haagse baby kreeg het BSN als eerste Nederlander, uit handen van staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld (CDA) en de Haagse burgemeester Wim Deetman.

Voorheen waren er verschillende nummers voor bijvoorbeeld het aanvragen van huurtoeslag en inschrijvingen op scholen. Alle overheidsorganisaties gebruiken vanaf dinsdag nog maar één nummer. Uiteindelijk is het de bedoeling dat burgers maar een keer hun gegevens hoeven te verstrekken. Daardoor kunnen fouten bij de invoering en verwerking van persoonsgegevens worden voorkomen. Ook moet het BSN beschermen tegen identiteitsfraude.

Het sofinummer werd verstrekt door de Belastingdienst. Het BSN wordt uitgegeven door de gemeente, bijvoorbeeld bij de inschrijving van een pasgeboren kind.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken ziet de invoering van het BSN met vertrouwen tegemoet. "Deze overgang is zorgvuldig voorbereid, de systemen zijn klaar en uitgebreid getest."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je serveert instanties
die jouw sofinr
of bsn-nr
interessant vinden.
beter: jouw bsn/sofinr nodig hebben.
en dat varieert van je huisarts tot je verzekeringsmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het burgerservicenummer (BSN) is op 26 november 2007 ingevoerd in Nederland. Het BSN is een uniek persoonsnummer dat als nummer gelijk is aan het sofinummer. Het heeft echter een ander wettelijk kader waardoor een breder gebruik mogelijk is. Iedereen die zich bij een gemeente inschrijft krijgt het nummer, als het niet al eerder is toegekend. Het vergemakkelijkt in combinatie met het DigiD het elektronisch verkeer tussen de burger en de overheid.

Toegevoegd na 30 seconden:
Bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer verklaarde staatssecretaris Bijleveld-Schouten, na een vraag van SGP-senator Gerrit Holdijk, dat het nummer "beter een burgernummer had kunnen heten" omdat het een "persoonsnummer" is, en niet specifiek voor "service" is bedoeld.
13 jaar geleden
Ik dacht altijd dat die twee synoniemen waren: sofinummer in de volkstaal en officieel BSN of zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Sofi (Sociaal Fiscaal) nummer werd vroeger verstrekt door de belasting. Nu heet het BSN omdat wanneer je een service nodig hebt van een overheid je dit nummer door moet geven. De nummers worden nu verstrekt door de gemeente.