Hoe kan het dat op Wilders stemmen zo 'normaal' is geworden?

Een aantal jaren terug was het 'not done' om op de PVV te stemmen, terwijl men er nu openlijk voor uit komt. Hoe is dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je wat ik raar vind
ook als ik hier de antwoorden lees bijna iedereen hier is niet voor geert wilders. Moeten mensen bang zijn om toe te geven om op een partij te stemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk wordt ik nog steeds wel eens voor enge xenofoob uitgemaakt.

Het beste antwoord

Ha, die Johanpok;

Zonder de echte problemen in de maatschappij te willen bagatelliseren komt dat eigenlijk omdat het zo goed gaat in ons land. Zelfs de mensen met de laagste inkomens leven in tijden van zogenaamde crisis vaak op een manier die minder dan een halve eeuw geleden geen hardwerkende arbeider zich had kunnen voorstellen.
En omdat de mens kennelijk nooit tevreden is zoekt hij altijd iets om te klagen plus de schuldigen van zijn onvrede (want dat is hij natuurlijk niet zelf). Van oudsher is dat altijd al 'Den Haag' geweest en als er dan toevallig iemand is die daar eens flink tegen ageert klinkt het alsof er 'eindelijk eens iemand wat aan doet'. Richt de kritiek dan ook nog eens op een lekker duidelijk aanwijsbare en voor iedereen herkenbare 'oorzaak' en je mobiliseert in no-time 20% van de stemmen.
Als zo iemand dan de wind mee heeft kan hij eigenlijk niets fout doen; terugkomen op beloftes, afziean vn de verlangde regeringsverantwoordelijkheid, meerdere malen de democratische spelregels schenden, de formatie op het spel zetten, het maakt allemaal niet uit, Wilders scoort wel. Zo lang het duurt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

dat komt door de onvrede onder de mensen, zij zien de boel verloederen en een falende politiek. De ze willen veranderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zag ik in 1985 ook al, met de toenmalige Centrum Democraten. Toch was het toen niet normaal om moslims achterlijk te noemen, noch was het gewoon om te geloven dat ze in Moslimstan allemaal worden opgeleid om ons ritueel te slachten. Nu zijn er steeds meer mensen heilig van overtuigd, alleen snap ik niet waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dacht je van stemmingmakerij, zelfs linkse partijen maken zich er schuldig aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin Jeroen. De boel verloedert helemaal niet en de politiek faalt ook niet. Wij zijn nog steeds een van de best georganiseerde landen ter wereld met een hoog opleidings- en inkomensniveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jouw mening, ik zie dat totaal anders, hoor hier in Utrecht het geklaag, ook van hardwerkende minderheden die hun eigen mensen (iedergeval bepaalde groepen) goed zat zijn. Dus stop svp die PvdA retoriek.
Ik denk omdat sommige mensen opeens denken:" Nederland met alleen maar nederlanders zou niet zo erg zijn toch?"

Toegevoegd na 58 seconden:
owjah en die stemwijzers en kieskompassen kunnen ze makkelijk manipuleren. Bij mij stond ook opeens PVV bovenaan toen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de regering er 1 grote bende van maakt(e) en nu zien mensen dat in.
Toch maar eens NIET CDA of PVDA stemmen en PVV, kijken of Wilders het wel kan, maar goed, er wordt niet geluisterd naar ons burgers, grrrrrrrrrrr.
Wie we ook stemmen, wat we ook willen, we kunnen schreeuwen, op onze koppen gaan staan, niks helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat mensen inzien dat een midden kabinet niet echt gewerkt heeft.
en hoezo zou het vreemd moeten zijn om op wilders te stemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat hij er enge ideeën op na houd...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vind jij
ik vind persoonlijk dat job cohen slechte ideeen heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
maar ik vind persoonlijk de ideeen van wilders niet eng
misschien gaan ze ver maar ik vind dat dit land dat nodig heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt idd dat ik dat vind, ik vind overigens ook dat Job Cohen slechte ideeën heeft, maar zoals Hansv terecht opmerkt is er nogal een verschil tussen 'enge' en 'slechte' ideeën. Hele bevolkingsgroepen in een hoek zetten kan nooit leiden tot een tolerante en saamhorige samenleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geert wilders is heus niet alleen tegen bevolkingsgroepen
maar kijk eens hoeveel stemmen hij heeft gekregen dus heel veel NL'er zijn het toch met hem eens
persoonlijk zou ik op geert stemmen (moet allen nog een jaartje wachten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij zegt wel wat de meeste mensen denken of willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat doet hij niet, als hij zou zeggen wat de meeste menzen denken of willen zou hij veel meer stemmen hebben dan de anderhalf miljoen stemmen die hij nu heeft, godzijdank vertegenwoordigt hij nog steeds geen meerderheid van onze bevolking. Op het moment dat dat wel zo is geloof ik niet dat ik hier nog zou willen wonen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind jij als wilders een meerderheid zou krijgen zou ik vreselijk blij zijn. maar dit heeft niks meer met de vraag te maken dit is een discussie geworden over stemmen
sterredag
13 jaar geleden
@NBK, dat mensen niet op hem stemmen, wil ook niet zeggen dat ze er niet zo over denken. Kijk maar eens naar de meest recente peilingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, daar heb je gelijk in, een trieste waarheid. Nog triester vind ik dat mensen als Burdy, onze toekomst, blind achter deze clown aanlopen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NBK: dat maakt het voor velen zo aantrekkelijk. Iemand roept: u bent niet blij! U wordt belazerd! Stem op mij! Dan wordt u gelukkig!
En velen trappen daar in. (Ja, ik weet heus wel dat dat niet voor alle PVV-stemmers geldt, maar de meesten beseffen toch niet eens dat veel van zijn plannen niet haalbaar zijn, veel van zijn redeneringen niet kloppen, en het paradijs echt niet gaat uitbreken als Wilders de baas zou worden. Vermoedelijk weet hij dat zelf ook, als net-niet-baas hoeft ie niks te bewijzen en kan ie vrolijk doro blijven roepen dat 'hullie' het niet goed doen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik loop er niet blind achteraan
ik wordt er gewoon stront ziek van dat je geneens rustig meer met je vriendin over straat kan lopen omdat ze dan na geroepen wordt en als ze niet kijkt is ze een hoer en als jij kijkt zeggen ze wat kijk je nou moet ik je slaan?.
gisteren was er een film over geert wilders en de meneer die de documentaire maakte liep door de oude woonwijk van wilders en daar wordt zijn camera gejat. en het geval is dat dit heel vaak moslims zijn. begrijp me niet verkeerd ik heb niets tegen de islam en mensen moeten kunnen geloven wat ze willen IK vind het alleen niet kunnen dat een paar moslimjongeren denken dat nederland van hun is. En owee als je iets fout doet dan ben je een kk nederlander en doe je aan discriminatie.
En dit is mijn rede om op de grote held wilders te stemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Burdy, dus als ik het goed begrijp zou jij vanwege dit ene kleine facet wat je hier noemt op jouw held Wilders stemmen? En denk je werkelijk dat dit zal stoppen op het moment dat Wilders het hier voor het zeggen heeft, denk het niet.
En, begrijp me niet verkeerd, ik wil ook dat jij veilig over straat kan lopen, zonder nageroepen te worden, zelfde geldt voor mijn eigen dochter.
Maar er zijn nog zoveel meer problemen in dit land waar je nu gemakshalve maar even aan voorbij gaat geloof ik.
Ook zeg je dat je niet blind achter hem aanloopt, maar tevens schrijf je in je reactie dat hij je held is? Sorry hoor, geen enkele politicus is een held.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik kan ook makkelijk zeggen dat al die buitenlanders denken dat ze lauw zijn ofzo en doen alsof nederland van hun is ze mogen blij zijn dat nederland zegt dat ze hier mogen wonen zo zullen ze niet allemaal zijn en nederlanders doen dat ook maar hun als gast horen zich te gedragen en geen misbruik ervan te maken en als ze dan ook nog eens mensen doodsteken die een mening hebben begrijp ik heel erg goed dat iederen die buitenlanders op wil laten donderen want hier bouwen ze 10000 moskees bouwen wij daar wat word het gelijk gesloopt/verbrand en wordt je uitgescholden vermoord etc
Het is nog steeds 'not done' om te zeggen dat je op Wilders stemt. Luister maar eens naar de opinie-makers op Hilversum 1,2 en 3
En verder zijn er maar heel weinig die er openlijk voor uitkomen, althans véél minder dan er toch op hem stemmen. En dan nog vaak met veel verontschuldigingen en 'maar-en' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze durven niet op meneer wilders te stemmen omdat ze bang zijn voor represailles. En ik vind het dat als je als Nederlander niet meer voor je mening uit mag komen toch er gezakt zijn
Door dit soort ontwikkelingen in onze politiek:

AMSTERDAM – De CDA-partijtop heeft gedurende de crisis afgelopen week geprobeerd de drie dissidenten uit de fractie te ontslaan.
© ANPDat schrijft de Volkskrant vrijdag.

Dinsdagnacht werd na urenlang fractieberaad besloten dat Ab Klink, Kathleen Ferrier en Ad Koppejan uit de fractie zouden worden gezet en dat ze zich de dag erop moesten melden bij het partijkantoor....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat Wilders een enorme populist is die precies zegt wat het volk wil horen, een hoop dingen in ons land gaan niet goed en iemand moet daar de schuld van krijgen. Is helemaal niks nieuws maar gewoon een herhaling van de geschiedenis.
Overigens is het nog steeds 'not done' om openlijk te zeggen dat je op hem stemt, maar dit geldt voor iedere partij, om de één of andere vage reden rust er nog steeds een taboe op om gewoon te zeggen op welke partij je stemt en waar je voor staat. Kijk maar eens naar de talloze straatinterviews ten tijde van de verkiezingen, de meeste mensen houden hun politieke voorkeur dan gewoon voor zich, of dit nou CDA, SP of PVV is maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel van wat in me opkwam toen ik deze vraag las, heb ik meteen in de antwoorden teruggevonden. Ik vind dat Wilders voor iedereen duidelijke taal spreekt. Hij verschuilt zich niet achter nietszeggende politieke zinnen. Hij zegt direct en hard hoe hij het ziet, waar hij verandering in wil brengen en hoe. Dat willen mensen zien in de politiek. Of hij daadwerkelijk zijn woorden MAG waarmaken moeten we nog maar zien. Maar wij burgers zijn klaar om ons hard te maken voor zijn kans..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het nog steeds "not done" om op een fascistische beweging (een partij is de PVV niet) te stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders begint de allures van een pop-ster te krijgen. Het maakt niet uit wat hij zegt of doet, al zou bekend worden dat hij de vreselijkste dingen gedaan heeft in zijn leven. Hij zou alleen maar nog meer stemmen winnen. Maar ook het leven van een popster is eindig. Dan komt er weer iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is onvrede onder de mensen, het gaat minder goed met de economie, en de gevestigde partijen zeggen eerlijk dat ze ook het paradijs niet kunnen laten uitbreken.
Wilders suggereert dat hij dat wel kan als 'wij' (de burgers) en 'zij' (de politici) maar naar hem luisteren.
Wat dat betreft vind ik het jammer dat ie niet volwaardig kabinetslid wordt want dan zouden mensen toch snel ontdekken dat meneer veel meer belooft dan ie kan waarmaken, en dat zijn 'oplossingen' ook niet werken.

Bovendien is hij slim met woorden: korte zinnen, repeteren, herhalen, steeds weer hameren op dezelfde "feiten" - zo hoor je nu bij inbelprogramma's op de radio almaar mensen klaaglijk melden dat "er niet geluisterd wordt naar die 1,2 miljoen Wildersstemmers" omdat de heer W. niet in het kabinet zal komen.
Ze zeggen nooit 'de meerderheid van de stemmers heeft NIET op Wilders gestemd', omdat Wilders zelf alleen maar steeds dreunt dat 'er niet geluisterd wordt naar de 1,2 miljoen Nederlanders die op de PVV gestemd hebben'.
Wilders roept iets, soms klopt het, soms is het incompleet waarbij hij de delen die hem niet goed uitkomen tactisch weglaat, soms is het regelrechte onzin, maar als hij het maar vaak genoeg herhaalt op dat ontzette toontje van hem, in simpele, goed te begrijpen zinnen die blijven hangen, dan pakt ie mensen daarmee in.

(En dat is begrijpelijk, want zo'n tekst als 'Met rechtstreekse werking wordt bedoeld dat een bepaling in rechte afdwingbaar is door een individu. Artikel 93 van de Grondwet bepaalt dat bepalingen van verdragen verbindende kracht hebben, indien zij naar hun inhoud een ieder kunnen verbinden. Naarmate bepalingen meer algemeen geformuleerd zijn en naarmate zij meer actief optreden van de Staat vereisen, zal er minder sprake kunnen zijn van rechtstreekse werking. Zulke bepalingen laten de Staat immers ruimte voor diverse beleidskeuzes. Of sprake is van een bepaling die eenieder verbindt en die dus rechtstreekse werking heeft, wordt in laatste instantie bepaald door de rechter in een concreet geval.' spreekt toch minder aan...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
misschien moeten andere partijen ook mer simpele goed te begrijpen korte zinnen gebruiken :) er is ook geen enkele partij die een meerderheid van stemmen heeft gekregen het meest eerlijke zou zijn geweest vvd, pvda en pvv in 1 kabinet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met je eerste zin. Het is soms eng om te zien hoe 'normaal' pratende mensen in de kamer komen en binnen weken al dat 'parlementairs' spreken. Jargon is logisch, maar verbaas je dan niet dat veel mensen afhaken.
In tijden van economische teruggang krijgen mensen als Wilders de kans om van de onvrede van het volk gebruikmakend veel stemmen te vergaren.

Hij zegt precies wat veel ontevreden mensen zelf zouden willen in b.v. de kroeg en vertolkt aldus de stem van het ontevreden volk.

Ik vind het overigens een vorm van manipuleren van het volk om de zaken zoveel eenvoudiger voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn.

Waarom denk je trouwens dat hij liever geen deel wil nemen aan het toekomstige kabinet?

Dat is omdat hij dàn met de billen bloot moet en geen goedkope onzin meer kan uitkramen.

Ik vind het overigens niet normaal dat op een dergelijk gevaarlijk denkend persoon wordt gestemd.

Hij zegt alles wat er bij hem onder zijn oud Engelse haartooi opkomt, zonder rekening te houden met allerlei internationale verdragen..de massa slikt het wel

Echter van de massa mag je helaas niet verwachten dat die erg slim is.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je ook de vraag stellen waarom het normaal is op groen links te stemmen.

Groen links heeft jarenlang een directe link naar de site van pedofielenvereniging martijn gehad. Sinds kort is deze link weg maar sporen zijn nog te vinden op het internet. Hun voormalige voorzitter was uitgesproken pedofiel, de voorzitter van groen links dus.

Als je de achterban van groen links ander de loep neemt kom je de terroristen van rara tegen, criminele krakerbewegingen etc. etc.

Het CDA is verantwoordelijk voor een beleid bijv. in Brabant wat desastreus is voor het milieu en dierenwelzijn. Als je in Brabant wat wil is het nog steeds handig de CDA kas te spekken of lid te worden van de partij en je gezicht te laten zien.

De VVD kom je bovengemiddeld tegen bij bankschandalen, zie DSB etc.

De SP is extreem in hun uitlatingen over Israel.

De PvdA komt dagelijks in het nieuws door schandalen met zakkenvullers in gesubsidieerde verzonnen baantjes, snoepreisjes door wethouders, wegkijken bij problemen, etc. etc.

En ga zo door.

Wat is nou een fatsoenlijke partij?

D66 kan ik zo snel niet betrappen op iets eigenlijk, als ik er zo over nadenk...... maar ik stem er niet op....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet, maar ook aan jou de vraag : waarom eigenlijk niet ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat al volledig geaccepteerd is om op Wilders te stemmen. Absoluut niet.
Het kan je nog steeds vrienden, baan etc kosten. Ga maar eens een slechte buurt in met een PVV T-shirt aan. Dat ga je niet overleven. Dus "normaal" is het niet maar het zou het misschien wel moeten zijn gezien de overige partijen die ook geen lieverdjes zijn. Vooral die aan de extreem linkse kant. Ik stem VVD en dat durf ik best te zeggen. Ik ken mensen die PVV stemmen en zeggen dat ze VVD hebben gestemd.