Geen. Want alles is politiek vertaalbaar. Uiteindelijk wil de politiek alleen antwoord geven op de vraag hoe de meeste mensen het leven willen indelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maatschappij is een politiek georganiseerd systeem, samenleven is politiek. Dus is elk maatschappelijk probleem ook automatisch een politiek probleem.
rose
13 jaar geleden
Een maatschappelijk probleem is geen politiek probleem wanneer de politiek er geen oplossing voor probeert te vinden. Bijvoorbeeld: erectiestoornis.. veel mensen hebben er last van, maar Balkendende zoekt niet een oplossing..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Godsdienst bijvoorbeeld is geen politiek probleem. Godsdienst is een privézaak. En Wilders dan,zul je zeggen? Wilders beschouwt de islam echter niet als godsdienst, maar als ideologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Rainforest;

Maatschappelijke problemen zijn inprincipe problemen van ons allen. Politieke problemen zijn bijvoorbeeld de gebeurtenissen in Den Haag de laatste dagen. Pas als de politiek heibel krijgt om een specifieke gebeurtenis in de maatschappij wordt dat een politiek probleem. En als door gekrakeel in de politiek onrust in de maatschappij zou onstaan kan het ook andersom gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van veel mensen om mij heen is overlast van buren een bijzonder groot probleem. Inclusief ikzelf. Toch zijn er naar mijn mening onvoldoende juridische maatregelen waarmee overlastgevers aangepakt kunnen worden. Dit heeft volgens mij geen prioriteit in de politiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je voorbeelden?

Bijvoorbeeld, de manier waarop we tegenwoordig met elkaar omgaan. De vervreemding van elkaar, de agressie naar elkaar toe, de ontkenning van elkaar, etc.

Dat zijn persoonlijke keuzes en daar heeft de politiek niets over te zeggen en geen invloed op. Ook al willen ze zelfs dat in goede banen leiden, de maatschappij (lees: het individu) beslist daar zelf over.

Als iemand niet door één deur kan met iemand anders, is er geen Minister van Liefde, Zorg en Betrokkenheid of een Wet Samen Eén, die daar een stokje voor steekt.

Overigens kan de oorzaak van het maatschappelijk probleem wèl uit Den Haag komen. Maar dat is een ander verhaal ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft: de manier waarop we met (met name hulpbehoevende) ouderen omgaan.
Ik heb het idee dat er vanuit "Den Haag" erg weinig belangstelling is om de leefomstandigheden in verpleeghuizen te verbeteren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kinderen na echtscheiding bij hun vader weggehouden worden door de moeders.
Het overkomt 18000 kinderen per jaar dat zij op die manier hun vader kwijtraken.
Dat zijn dus meer dan 2 kinderen per uur.
Dag en nacht, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
De struisvogelpolitiek steekt z'n kop in het zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeelden van een maatschappelijk, niet zijnde een politiek, problemen, zijn:

Huiselijke onenigheid, kindermishandeling, de 'zich weinig van andermans lot aantrekkende levensinstelling' van veel mensen, de algemene onbeleefdheid en wellicht ook burenruzies, hoewel dit laatste probleem wellicht ook een beetje een politiek karakter bezit.

Maatschappelijke problemen zijn problemen die in de maatschappij dikwijls voorkomen..maar

Maar die 'politiek' niet op te lossen zijn omdat ze te maken hebben met de gezindheid van de ene mens ten opzichte van de andere mens.

Groet,

Ton