Van wie of wat mochten de gastarbeiders hier blijven?

Welke partij of minister bepaalde dat alle buitenlandse werknemers zich hier blijvend mochten vestigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begrip gastarbeider werkt ook er verwarrend in deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar het betekent wel dat deze arbeiders aanvankelijk Nederland weer zouden verlaten.

Het beste antwoord

JDe eerste gastarbeiders werden gewerfd onder het kabinet Marijnen (KVP, VVD, ARP en CHU) begin jaren 60 van de vorige eeuw. In de contracten de die Nederlandse overheid afsloot met de overheid van de landen van herkomst van de gastarbeiders stond dat de arbeiders hier mochten blijven als ze twee jaar hier gewerkt hadden. Ze mochten dan ook hun familie laten overkomen. De Nederlandse overheid ging er (onterecht) vanuit dat de meesten wel zouden terugkeren naar hun land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toen duidelijk werd dat de gastarbeiders niet genoeg hadden kunnen sparen om terug te gaan werd de optie gezinshereniging bedacht in Den Haag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste buitenlandse werknemers waren vaak Italianen, daarna kwamen er Turken en Marokkanen. Die mensen werden hier gouden bergen beloofd, want voor honderd gulden kon je daar heel veel kopen. Alleen jammer dat ze er niet bij vertelden dat alles hier (waar ze werkten en woonden) veel duurder was, zodat je er nauwelijks van kon sparen. En dat ze niet in een huis kwamen te wonen, maar vaak in een soort barak met stapelbedden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ons luilekkerland MEDE door hen was opgebouwd, vonden de meeste van ons dat het dan niet erg netjes is om die mensen weer weg te sturen.

Als je iedereen mocht wegsturen die NIET heeft bijgedragen (wat wellicht een leuke overweging is), dan denk ik dat nationaliteit geen best criterium is voor wie blijven mag en weg moet.

Denk eens na over je eigen bijdrage. Zou je mogen blijven van jezelf? en waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nationaliteit is wel een goed criterium. De Poolse en Roemeens gastarbeiders van nu mogen zich niet blijvend vestigen in Nederland. Er zijn alleen al zo'n 50 miljoen Polen waarvan een groot gedeelte hier graag zou wonen. Weet u wel wat u zou aanhalen op die manier? De meeste van ons vinden het de grootste fout die de regering gemaakt heeft. En wie heeft dat gedaan? Daar hoor je niemand meer over.
U koppelt prestatie en Nationaliteit aan elkaar maar dat heeft niks met elkaar te maken. We hebben geen luilekkerland en is ook niet opgebouwd door de gastarbeiders. Land en Nationaliteit horen bij elkaar. Dat is nu eenmaal zo. Dat kan niet anders.