Nederland geeft vaak geld voor noodhulp, maar heeft Nederland zelf wel eens geld voor noodhulp ontvangen?

Ook in Nederland hebben rampen plaatsgevonden.

Denk aan de watersnoodramp, het vliegtuig dat zich in de Bijlmer in een flat boorde, of de vuurwerkramp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft zelf het antwoord al.

Het beste antwoord

Jazeker, in 1953 tijdens de grote overstroming in Zeeland.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er werden vanuit de hele wereld hulpgoederen (kleding, huisraad, linnengoed en voedsel) gestuurd. Het Rode Kruis ontving zoveel goederen dat ze na enige tijd niet meer wist wat ze er mee aan moesten. Een deel van de goederen is vervolgens verscheept naar andere rampgebieden of landen in de Derde Wereld. Al in 1953 werd begonnen met de wederopbouw van de getroffen gebieden. Vooral de Scandinavische landen leverden veel bouwmaterialen, soms zelf hele prefab-huizen. In heel Zeeland kan men ook nu nog huizen naar Zweedse, Noorse, Deense of Finse snit zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inderdaad heeft Nederland bij de grote watersnoodramp van 1953 veel hulp uit binnen en buitenland ontvangen.

Een schatrijk land als Nederland heeft gelukkig tegenwoordig niet zo'n behoefte zo'n behoefte meer aan financiële hulp vanuit het buitenland.

We mogen daarom met z'n allen heel dankbaar zijn, toch?

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na de 2e wereldoorlog hebben wij ook hulp gehad van de VS Marshallhulp heette dat volgens mij. Dit heeft bijgedragen aan de wederopbouw en aan de economische groei. Wel moest Nederlands dit weer terug betalen. Wij staan nog steeds in het krijt hierdoor bij de vs. Daarom helpt Nl ook bv bij de oorlog in Irak en Afghanistan. De Marshallhulp heeft er dus voor gezorgd dat we een bondgenootschap hebben met de VS, maar ook dat we `ongevraagd`bij andere dingen worden betrokken.