Waarom werd in de Nederlandse vlag het oranje in 1937 definitief gewijzigd in Rood?

Ik weet het volgende: Om de herkenbaarheid op zee te vergroten werd in 1630 de Oranje baan in de vlag vervangen door een rode baan. Maar in 1937 werd deze oranje baan vervangen door rood onder gezag van Wilhelmina. Mijn vraag is waarom want dat we op zee al vanaf 1630 zo de vlag voeren is 300 jaar later volgens mij wel wat laat om dit definitief te maken. Is er een andere reden te verzinnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In de jaren dertig van de twintigste eeuw kwam de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB) op. De NSB beweerde dat oranje-blanje-bleu de echte Nederlandse vlag was. Weinigen wisten dat zij hierin historisch gezien ongelijk hadden, en het was niet eenvoudig aan te geven welke wet de status van het oranje-wit-blauw als de nationale vlag ontkende, maar het was vooral het aandringen van die partij dat er toe leidde dat de regering onder aanvoering van Hendrikus Colijn de kleuren rood-wit-blauw officieel wilde vastleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over hoe en wanneer precies de oorspronkelijke oranje, wit, blauwe vlag in gebruik is genomen bestaan geen bronnen. Wel bestaan er over de oorsprong diverse theorieën, die door 19e -eeuwse onderzoekers zijn beschreven.
Zo zouden de kleuren rood, wit en blauw van de vlag zijn teruggevonden op het wapen van Graaf Willem VI, (1409-1410) uit het Beierse huis. Volgens andere theorieën zou de vlag van Spaanse of Franse afkomst zijn.
Het meest voor de hand liggend lijkt de theorie dat de kleuren goud, blauw en wit zijn ontleend aan de huiskleuren van de Prins van Oranje.
Voor het eerst in juni 1572 zou in een kroniek over de inname van Gouda door de geuzenleider Adriaan van Zwieten de Prinsenvlag beschreven staan. En dat geuzen riepen: “Vive le Prince” en “vertonen vendelen Orangien, wit.” Na deze datum worden vlaggen en versieringen in deze kleuren meermalen genoemd, onder meer in beschrijvingen van glorieuze intochten van de prins van Oranje.
Het is waarschijnlijk dat de vlag daarvoor al bestond, maar op een anoniem portret van geuzenleider Lumey, ter ere van de inname van Den Briel, komt ze niet voor. Hierop staan wel een Zeeuws wapen en zwart-wit gestreepte vlaggen op schepen afgebeeld. Vóór 1572 voerden de opstandelingen, vanaf 1567, groene en wit-groene vaandels, soms met zwart eraan toegevoegd. En zelfs werd wel de Spaanse vlag gevoerd, want men vocht nog niet tegen de Spaanse koning!
Daardoor was het ook voor de Prins van Oranje gevaarlijk de kleuren van zijn wapen in de vlag te voeren want dat zou als een oorlogsverklaring tegen Spanje en Frankrijk kunnen worden uitgelegd!
Aanvankelijk voerden de geuzen dan ook de Zeeuwse vlag, wit en blauwe strepen en een rode leeuw.
Het blijft gissen hoe en wanneer de oranje, wit, blauwe vlag werd ingevoerd.
De oudst bekende afbeelding van de vlag, maar dan in rood, wit en blauw, is uit een “Liber Amoricum”, van Jan van Hout(1575).
Ook van een officieel besluit tot invoering van de vlag is nooit sprake geweest. Het komt in ieder geval niet voor in de 26 artikelen van de Unie van Utrecht. Ook in beschrijvingen van geschiedschrijvers van die tijd, zogenaamde chroniqueurs, worden vlaggen niet genoemd. Die beschreven vooral de oorlogshandelingen met de Spanjaarden en het lijden van de bevolking als gevolg daarvan, en over het gesteggel tussen de diverse staten en steden.
Overigens vind je op schilderijen uit de hele periode van de tachtigjarige oorlog, maar ook tot ver in de achttiende-eeuw