Hallo ik vraag me af of Nedrland nog wel genoeg geld * in kas* heeft om al die landen in Europa met zoveel miljarden te betalen?Zo is al het geld weg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weggeven dan.

Het beste antwoord

Maak je maar niet druk, dat heeft de Nederlandse staat niet. Klinkt raar maar de staat heeft aan het eind van de dag niet meer dan zo'n 50 miljoen op zijn rekening bij de DNB staan.

Je doelt natuurlijk op het vermogen van Nederland om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Het antwoord daarop is een volmondig: Ja.

Juist dat noodfonds maakt dat Nederland minder snel de rekening gepresenteerd krijgt van de zwakkere economieën in de EU. Hoe stabieler de EU als geheel is, hoe sterker dat ook Nederland er voor komt te staan. Vooral de Euro is daarbij een belangrijke factor. Als een euroland in ernstige problemen komt heeft dat gevolgen voor de munt en daarmee alle landen die hem gebruiken.

Daarbij zijn dergelijke bijdragen slechts incidenteel. Niet leuk maar verder geen (groot) probleem. Structurele tekorten zijn wel een probleem en moeten opgelost worden. De regering zat tegen een fors financieringstekort aan te kijken (niet verwarren met een begrotingstekort!) en moest daarom fors bezuinigen (hierover waren alle partijen het ook eens; alleen over de manier waarop hebben ze heel andere ideeën). Dat staat echter los van dat noodfonds.

Natuurlijk moet dat geld ergens vandaan komen en brengt het kosten met zich mee die men liever niet ziet maar uiteindelijk kan je beter dit soort uitgaven doen dat het effectieve faillissement van de staat Griekenland te moeten opvangen (al noemen ze dat bij landen het herstructureren van de schulden). He4t blijkt overigens ook voor Nederland een fors bedrag om 'even' te moeten ophoesten. Het laatste woord zal er dan ook nog lang niet over gesproken zijn. Landen als Nederland en Duitsland hebben nl terecht geen zin om het wanbeleid van de rest van Europa te blijven financieren.

De Nederlandse economie kan gelukkig forse klappen hebben. Het grote nadeel is momenteel dat we daadwerkelijk forse klappen hebben moeten incasseren. Nederland heeft nog voldoende reserves om aan de financiële verplichtingen te voldoen en het ziet er niet naar uit dat zelfs op de lange termijn hier verandering in gaat komen (effectief wat die AAA status inhoud). Nu zit er zeker een grens aan wat ook Nederland kan opvangen maar tegen de tijd dat de wereld economie zo slecht draait is er heel wat meer fout gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow! hardstikke bedankt voor dit uitgebreide antwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat dit het meest uitgebreide antwoord hier is en helder wordt uitgelegd hoe het allemaal zit heb ik dus dit antwoord als beste gekozen.
Groetjes...;)

Andere antwoorden (3)

nederland heeft staatsschulden, deze worden op deze manier alleen maar hoger..

wist je trouwens dat ze in griekenland maar tot 55 hoeven te werken? en wij tot 67, waarschijnlijk om hun te betalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Standard and Poor heeft net berekend dat de financiele positie van Nederland juist verbetert door het opkopen van de staatsobligaties van zuid Europa. Nederland houdt de triple a status. Er is dus voldoende geld 'in kas' om de schulden te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geld tegen een lage rente kunt lenen, kun je dat ook 'in kas' noemen. Standard and Poor kijkt naar de kredietwaardigheid van een land. Als de Europese bank staatsobligaties van Griekenland opkoopt, levert dat ons volgens S&P een betere kredietwaardigheid op dan als we niets doen en onze banken zelf blijven zitten met de staatsobligaties.
dat geld voor het noodfonds voor die landen
Haalt Nederland op de kapitaal markt Nederland betaalt voor dat geld een lagere rente dan die landen die van het noodfonds gebruik maken die kunnen niet op de kapitaal markt om dat de rente te duur is om hun schulden te financieren en ook de eigenaren van de staatobligaties die vertrouwen die landen niet