Wat gebeurd er als er nu helemaal geen nieuw kabinet kan worden gevormd? Wat zijn de regels? Wordt er dan opnieuw gestemd?

Niet dat ik verwacht dat het gebeurd. Maar even hypothetisch gesproken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

als het écht niet lukt om een nieuw kabinet te vormen dan komt er inderdaad een tweede stemronde. Maar de winnaars uit de verkiezingen zullen er natuurlijk alles aan doen het niet zo ver te laten komen, want bij een tweede ronde zullen ze er waarschijnlijk een stuk slechter uitkomen, omdat het ze niet is gelukt een kabinet te vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komen er nieuwe verkiezingen en begint het hele spel opnieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan ook een zakenkabinet komen. Dan is er geen regeerakkoord en worden de posten verdeeld over de partijen die meer dan 10 zetels hebben. Voor elk voorstel moet je dan de meerderheid zien te krijgen in de kamer, en dat gaat dan puur op inhoud.
Een minderheidskabinet is ook nog mogelijk, waarbij twee partijen bijvoorbeeld gedoogsteun krijgen van een derde partij die niet in het kabinet zit. Dit zou kunnen als pvv vvd en cda er niet uitkomen. Dan zou vvd en cda een kabinet kunnen vormen met gedoogsteun van pvv.
En de dan is de mogelijkheid opnieuw stemmen natuurlijk ook nog aan de orde, maar ik denk niet dat dit gebeurt. Dat is namelijk alleen gunstig voor pvv dus de rest zal alles eraan doen om dit niet te laten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lubbers is wel een soort van verkenner-informateur, denk ik. Deze kan nog opgevolgd worden door een informateur die als zijn werk is goedgekeurd door de aangesproken partijen, kan opgevolgd worden door een formateur die de laatste plooien moet gladstrijken. Na deze moeilijke bevalling kan hieruit een regering worden geboren. Zo niet mag je misschien terug gaan stemmen.. als je wil kan er ook een zakenkabinet of een minderheidskabinet overwogen worden of andere spitsvondigheden om het land toch verder te besturen. In uiterste nood volgt noodgedwongen een nieuwe verkiezing.