Dit meten ze via peilingen. Ze vragen een x-aantal mensen een vragenlijst in te vullen en daar komt dan iets uit. Zo kunnen ze bepalen hoeveel zetels ze DENKEN dat Wilders krijgt..

Natuurlijk is dit niet precies. Lang niet iedereen doet mee aan zo'n peiling, sommige mensen veranderen nog van mening etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt meten wat Wilders zn zetels geeft door zijn verschillende eigenschappen (dat ie raar haar heeft, dat ie marokkanen niet zo lief vindt, dat ie een Hongaarse vrouw heeft) in verschillende fictieve persoonsbeschrijvingen te stoppen en aan mensen te vragen of ze op deze mensen zouden stemmen. Zo kun je uitzoeken welke eigenschappen of beleidsvoorstellen van Wilders nu zorgen voor populariteit. Bijvoorbeeld.

Toegevoegd op 28-04-2009 14:45:47
Peilingen kunnen natuurlijk ook maar das niet zo wetenschappelijk verantwoord. Je kunt wel vragen waarom mensen op zo'n man stemmen maar vaak heb je daar zelf niet echt een beeld over en gaat dat vooral onbewust.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wilders heeft op dit moment nog niet zoveel zetels. Volgens de peilingen zou Wilders wel veel meer zetels krijgen als er nu nieuwe verkiezingen zouden zijn.

Ik geloof echter niet in peilingen. Bij de vorige verkiezingen zou volgens de peilingen de PVV ook al meer zetels hebben dan ze uiteindelijk gekregen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doen ze inderdaad door peilingen, maar die zijn per definitie niet altijd 100% kloppend.
Ten eerste nemen ze een steekproef, je kunt natuurlijk net een deel gelijkgestemden hebben.

Daarnaast ken ik ook mensen die juist met dit soort peilingen aangeven op een partij te stemmen die ze in het echt nooit stemmen, dit om die partij waar ze nooit op zouden stemmen een vals gevoel van veel stemmen te geven (kan heel goed in Wilders geval), zodat die misschien minder hard campagne gaan voeren. Daarnaast zorgen ze er met een valse stem direct voor dat de partij waar ze wel op willen stemmen beter hun best gaat doen om meer stemmen binnen te halen.
Beetje rare redenatie, maar er zijn er die er bij zweren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Populisme.
Nergens in discussieprogramma's je gezicht laten zien.
Voortborduren op het succes van Pim Fortuyn.
Gedurfde acties in de kamer.
Taalgebruik in de kamer is plat maar duidelijk
Mensen begrijpen wat hij zegt
Durft te zeggen wat veel mensen alleen maar denken als het over buitenlanders gaat.

Zolang hij niet meeregeert kan hij roepen wat hij
wil en zal hij populair blijven. Komt hij in een
kabinet terecht dan kan hij pas beoordeeld worden
op zijn daden, nu is het m.i. een zeepbel die nog
moet klappen.

Toegevoegd op 28-04-2009 15:09:39
Je kunt meten hoeveel zetels een partij zou krijgen, bij verkiezingen op dit moment, door een representatief aantal kiesgerechtigden in Nederland daarnaar te vragen en dit te extra-poleren over alle kiesgerechtigden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat alle peilingen waarin hij 'zoveel' zetels krijgt, door Maurice de 'onbetrouwbare' .... worden gedaan. Meneer de Hond wil graag bepalen wat Nederland denkt. Ik ben daar erg 'allergisch' voor en heb daardoor een hekel aan wat de man doet (zelfs al zouden zijn peilingen ook maar enige steek houden).

Helaas is het inderdaad mogelijk dat Wilders veel zetels krijgt in een komende verkiezing, omdat de huidige regering gewoon verder gaat met 'gematigd' optimisme en de problemen die onder de bevolking (in het oog van vele politici, het 'gewone' volk, waar zij liever niet bij horen) belangrijke proporties aannemen. Terwijl er buschauffeurs in elkaar worden geslagen (waar haal je het belachelijke idee vandaan) veelal (ik hou nog een slag om de arm) door 'niet volledig blanke' Nederlanders. Gaat het in Den Haag nog steeds over 'De krediet crisis' (die aan velen voorbij gaat door de lokale crisis) waar voornamelijk bedrijven (die deze crisis onjuist gebruiken voor ontslagen) voordeel uit trekken (en door overheidsinmenging alleen nog maar meer).

Ik ben geen voorstander van Wilders (die ik op mijn toetsenbord steevast als Winders wil schrijven?) en zal dat ook niet snel worden. Desondanks is het een stem van het volk dat toch wel aandacht nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag me af of de" peilingen " niet bedoeld zijn om ons kiesgedrag te beinvloeden.
Op deze manier zal de gematigde , zwevende kiezer en de kiezer die het wel met zijn standpunten eens is maar twijfelt over het idee van de PVV als grootste partij uiteindelijk anders stemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voornamelijk omdat Wilders zegt wat veel mensen denken maar niet durven zeggen omdat het niet politiek correct is.

Ik ken best mensen die hun baan zijn kwijt geraakt doordat ze vervangen werden door goedkopere Polen. Leg aan die mensen maar eens uit dat Polen ook EU burgers zijn en overal mogen werken.

Wanneer in hele wijken niemand de straat op durft omdat een (weliswaar kleine) groep Marokkanen de buurt terroriseert en de politie blijft volhouden dat ze niks kunnen doen en de politiek alleen maar roept dat je vooral niet alle Marokkanen over 1 kam mag scheren gaan die mensen op Wilders stemmen. Nee, die mensen geven niet alle Marokkanen de schuld. Ze willen gewoon van die groep onruststokers af en het maakt ze niet uit HOE dat gaat gebeuren, ALS het maar eindelijk gebeurd. Die ene politicus die daar dan voor vecht (al is het maar door ze allemaal het land uit te gooien) krijgt dan de stem.

Wanneer in 2 jaar tijd een transseksueel en een lesbisch stel in dezelfde buurt uit hun huis zijn verjaagd door allochtonen terwijl de terroristen (anders dan dat kan je ze niet noemen) niet veel meer dan 'foei' te horen krijgen gaan mensen op Wilders stemmen.

Wilders krijgt ook veel sympathie doordat hij ondanks de felle kritiek en bedreigingen bij zijn standpunten blijft. Dat maakt hem toch tot een soort volksheld. Hij buigt immers niet voor mensen die hem met geweld op andere gedachten willen brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer hier een Turk moord en brand schreeuwt over discriminatie wanneer hier op scholen geen hoofddoekjes worden geaccepteerd in de les waar dat zelfs in Turkije ook niet mag gaan mensen op Wilders stemmen als de politiek hiervoor buigt. (zeker die mensen die zelf de klas uit gestuurd werden omdat ze een pet op hadden) We hebben in Nederland een wettelijk verbod op vermommingen. Dat houd in dat je hele gezicht zichtbaar moet zijn in openbare gelegenheden. Mensen gaan op Wilders stemmen wanneer blijkt dat die wet blijkbaar alleen voor Nederlanders (of meer specifiek: Christenen) en niet voor Moslims want die mogen blijkbaar wel een burka dragen ondanks dat dit het gezicht bedekt. Ik ga niet zeggen dat Wilders het bij het rechte eind heeft. Naar mijn idee zijn de oorzaken van verschillende maatschappelijke problemen die hij aanwijst verkeerd. Maar hij wijst wel aan dat er problemen zijn (iets dat heel veel mensen on de volkswijken in de steden zien) waar de zittende politici niet veel meer doen dan ontkennen dat er een probleem is omdat het nu eenmaal niet politiek correct is dat te zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Letterlijk voorbeeld: Een Nederlander kreeg een boete omdat hij zijn vuilniszak een uur te vroeg op de stoep had gezet maar zijn Turkse buurman die een berg slachtafval in het brandpad had gegooid dat overbleef van een feestdag werd niet aangepakt omdat dat nu eenmaal deel van die man zijn cultuur was. Zal ik een raden wat die Nederlander gaat stemmen bij de volgende verkiezingen? Heel veel Nederlanders (vooral in volkswijken en achterstandsbuurten) krijgen steeds meer het idee dat zij zich maar moeten aanpassen aan buitenlanders die hier komen wonen. En het is (zeker aan die mensen) niet uit te leggen dat je, je in je eigen land moet aanpassen aan de wil van buitenlanders. Of dit nu wel of niet zo is doet er hier echt niet toe!! Het gaat er om wat de Wilders kiezer voelt dat zo is!
De huidige politiek wil dit alleen maar bestrijden door maar vooral hard te roepen dat het niet waar is en dat mensen die een probleem hebben met groepen allochtonen discrimineren en misschien zelfs racisten zijn zonder naar de onderliggende reden te kijken maar daar bereik je echt helemaal niks mee. Die grote groep die op Wilders wil gaan stemmen hoort alleen maar een hoop geroep in de ruimte van ruggegraatloze politici die willen dat het volk hun mening uitvoert ivp andersom.
Bedenk immers dan Balkenende jaren heeft geroepen dat na het zuur het zoet zou komen en dat het, zeker voor de gewone man, alleen maar zuurder is geworden. Die mensen zoeken een zondebok.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen het nieuwe zorgstelsel ingevoerd werd hebben de ministers verzekerd dat door de zorgtoeslag de premies betaalbaar zouden blijven. In de afgelopen jaren is die toeslag gelijk gebleven waar de premies stegen en nu roept Bos al dat er bezuinigd gaat worden op de toeslag want het zog stelsel is wel erg duur en de mensen die niet verzekerd zijn kosten erg veel geld (welke groepen zijn ook al weer het vaakst niet verzekerd...). De mensen die het zwaarst worden getroffen komen dan met protest stemmen. En raad eens welke partij dat doorgaans wordt.....
Het gaat ook niet niet om wat technisch klopt en niet klopt maar het gaat er om wat de mensen voelen en horen. En DAT is iets dat de beroeps politici in onze Staten-Generaal maar niet lijken te (willen) snappen. Wanneer de Partij van de ARBEID!!! zich er niet voor hard wil maken dat werknemers bij een zeker post bedrijf toch op zijn minst bij een full-time baan het volle minimum loon verdienen krijg je protest stemmen. En raad eens welke partij het hardst schopt tegen die PvdA..... Wederom: ik ga niet beweren dat Wilders het bij het rechte eind heeft. Ik zeg alleen maar wat ik van anderen hoor wat hun redenen zijn. Als de zittende politiek niet in staat blijkt om duidelijke taal te spreken en de problemen die de mensen echt dwars zitten aan te pakken dan gaan ze op andere partijen stemmen. Ik denk dan ook zeker dat de groei van de PVV meer komt door incompetentie en wereldvreemdheid van de zittende machten dan door een naar rechts radicaliserend Nederland. Hoe 'ze' dat meten overigens: simpel door opinie peilingen. Vraag aan genoeg mensen waar ze op willen gaan stemmen en je krijgt een redelijk betrouwbaar beeld. Maar zoals eerder al gezegd: kijk heel erg uit met het interpreteren van statistieken. Het is voor een goede opiniepeiler een koud kunstje om exact die uitkomst uit het onderzoek te krijgen als de opdrachtgever wil door de juiste vragen te stellen op de juiste manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas kan ik je door mijn puntentotaal nog geen thumb up geven, maar in mijn gedachten krijg je hem wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle beetjes helpen :)
Dat kun je niet meten, dat proberen ze te meten. Maar de laatste 20 jaar wordt dat steeds moeilijker, omdat het resultaat van de peilingen een volgende peiling beinvloedt, en de uiteindelijke resultaten van het stemmen ook.

Nu Wilders zoveel stemmen dreigt te krijgen, gaan anderen (vooral linkse stemmers) een tegenstem geven, mensen die anders niet gestemd hadden. Als de PvdA grootste partij zou kunnen worden, denken mensen "dan maar geen Groen Links of SP, zodat PvdA in de regering komen" e.d.

Ervaring leert dat partijen die hoog scoren in de peilingen, uiteindelijk toch niet zoveel zetels krijgen.