Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan de kiesdrempel niet omhoog naar bv 5 of 7 partijen?

Dat geneuzel van al die kleine partijen schiet toch niet op? Nu iets van 26 partijen. Kun je toch geen land mee besturen? En maar eindeloos moties inbrengen...

KleinDuimpje
een maand geleden
Ik vind de versnippering ook bizar.
Antoni
een maand geleden
Een kiesdrempel is een minimaal aantal stemmen dat een politieke partij moet behalen bij een verkiezing om zetels te kunnen verkrijgen. Het is een niet een maximaal aantal partijen. Wat is nu precies je bedoeling, @Tatta1962- ?
Wat zou jij anders willen zien?
Tatta1962-
een maand geleden
Minder 'geneuzel' partijen
Antoni
een maand geleden
@Tatta1962-, wil je dat alleen de zeven partijen die bij verkiezingen de meeste stemmen hebben gekregen in de Tweede Kamer komen?
tinus1969
een maand geleden
@Tatta, wat is een geneuzel partij?
Ikhebgeenidee
een maand geleden
Er van uitgaande dat je echt 5-7 partijen bedoelt: hoe zie je dat voor je? PVV wordt door elke partij uitgesloten. VVD wil daarnaast ook niet met GroenLinks PvdA. Probeer dan maar eens een meerderheid te vinden die werkbaar is.
ronron1212
een maand geleden
@Ikhebheenidee heb je dat dan wel met al die kleine partijen er bij nee dus
Ikhebgeenidee
een maand geleden
@ronron1212: begrijp je opmerking niet. VS wil minder partijen omdat het daarmee makkelijker, sneller zal gaan. Ik denk dat de formatie dan nog veel moeilijker wordt. Juist een kleine partij kan nu een meerderheid aan zetels geven.
KleinDuimpje
een maand geleden
Ikhebgeenidee,
Als er minder partijen zijn, krijgt elke partij automatisch meer stemmen. Dan heb je veel sneller een meerderheid met minder partijen.
tinus1969
een maand geleden
@KleinDuimpje, maar ook met weinig partijen kan de formatie moeizaam zijn. Die van 1977 duurde 208 dagen ook al waren er maar 3 partijen betrokken.
KleinDuimpje
een maand geleden
Dat klopt.
Het wil niet zeggen dat het formeren sneller gaat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het verhogen van de kiesdrempel, naar welk aantal zetels je ook zou willen, is niet onmogelijk. Daarvoor moet echter de Kieswet worden aangepast.
Dus om het mogelijk te maken moet er een een voorstel komen om deze wet aan te passen en vervolgens moeten zowel de Tweede als de Eerste Kamer akkoord gaan.
Waarom dit nog niet is gebeurd, is dat er aan een hogere kiesdrempel voor- en nadelen zijn verbonden. Het belangrijkste voordeel is dat het de versnippering van het politieke landschap tegen zal gaan, en het ook kan zorgen voor een stabielere regering. Het belangrijkste nadeel is dat kleinere partijen moeilijker vertegenwoordigd kunnen worden in de kamers en er een minder divers politiek landschap ontstaat.
Er is wel een aantal keer een discussie geweest over de kiesdrempel, maar tot nu toe is er geen meerderheid geweest, die de voordelen groter vinden dan de nadelen.
(Lees meer...)
een maand geleden
Tatta1962-
een maand geleden
De procedure snap ik. Maar waar eindigen we? 1. Partij voor de sportschoenen, 2. Partij voor patat en frikandel, 3. Partij voor laat opstaan, 4. Piratenpartij...etc. Ik vind het niet slim...Wat moet je ermee? Een land van 18 miljoen inwoners en 26 partijen? Ridicuul.
Antoni
een maand geleden
@Tatta1962-, je noemt steeds het aantal van 26 partijen. Hiermee bedoel je waarschijnlijk het aantal partijen op het stembiljet van de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag 29 oktober 2025. In de Tweede Kamer zijn er, bij de verkiezingen van 2023, echter uiteindelijk maar 15 partijen in de Tweede Kamer gekomen. Op zich valt dat aantal dus wel (wat) mee. Bij die verkiezingen toen deden ook 26 partijen mee (waarvan 20 in alle 20 kieskringen, en 23 in 19 kieskringen. Alle 26 partijen deden slechts in 8 kieskringen mee).
KleinDuimpje
een maand geleden
https://www.telegraaf.nl/wat-u-zegt/lezersbrieven/uitslag-stelling-kiesdrempel-op-vijf-zetels/100380001.html Ik kan niet voor Tatta1962 invullen, maar ik denk dat hij dit bedoelt. Heeft hij een punt, vind ik.
tinus1969
een maand geleden
@Tatta ‘ Partij voor de sportschoenen,’
Hiermee maak je het belachelijk, en dat is verder okee voor de borreltafel, maar niet als je ern serieus antwoord wil op wat (hoop ik) een serieus bedoelde vraag is.
tinus1969
een maand geleden
@KleinDuimpje - een kiesdrempel helpt mss tegen versplintering. Maar voor pakweg 2000 was er geen versplintering. Dat is een probleem van de laatste 10-15 jaar.
KleinDuimpje
een maand geleden
Tinus1969, klopt, ik noem het alleen versnippering.
Het stembiljet is ook daardoor belachelijk groot geworden. Wat betreft Tatta, ik kan sommige nieuwe partijen van de laatste jaren ook niet meer serieus nemen.
Het wordt steeds gekker vind ik.
Gaat die drempel omhoog, blijven er minder partijen die overblijven om op te stemmen. Kortom, succes allemaal vandaag!
tinus1969
een maand geleden
@KleimDuimpje "Gaat die drempel omhoog, blijven er minder partijen die overblijven om op te stemmen."
Nee. Als de drempel omhoog gaat, komen er minder partijen in de Tweede Kamer. Maar dat heeft geen effect op het aantal partijen op het stembiljet. Dat is altijd veel hoger dan het aantal gekozen partijen.
KleinDuimpje
een maand geleden
Oeps, je hebt gelijk.
Ik had net de ogen open! De biljetten blijven inderdaad een puzzel.
In de kamer wordt het dan inderdaad rustiger en kan er sneller doorgepakt worden.
On democatie Om partijen uit te sluiten. Je sluit niet uit. Het is kiezers bedrog.
(Lees meer...)
een maand geleden
Antoni
een maand geleden
@Eigrnaar, een kiesdrempel is niet ondemocratisch. In talloze democratieën op de wereld bestaat een kiesdrempel bij verkiezingen. Ook onvolledige democratieën zijn democratieën. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie-index_van_The_Economist.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing