Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is het beste om WW aan te vragen met beperkte beschikbaarheid?

Hi,

Mijn contract is niet verlengd, dus die loopt binnenkort af en heb ik recht op ww. Hiervoor moet ik wel direct beschikbaar zijn voor werk, maar dit is niet het geval. Dit kan tot wel een half jaar duren dat ik niet beschikbaar ben.

Omdat het uwv als eis stelt om na een week na je laatste werkdag de ww aan te vragen, vraag ik me af wat handig is:

1. WW aanvragen en dan direct aangeven dat ik niet beschikbaar ben, waardoor ww dus wordt afgewezen, maar ik wel heb voldaan aan hun eis. En wanneer ik dan weer beschikbaar ben, aangeven dat ik dat idd ben.

Of 2: Pas aanvragen als ik beschikbaar ben na een half jaar. Hierdoor voldoe ik niet aan hun eis (want heb te laat aangevraagd) maar ben wel direct beschikbaar voor werk op dat moment.

Hoor graag wat ik het beste kan doen en of er überhaupt verschil zit tussen de 2 opties.

Alvast bedankt.

KleinDuimpje
5 maanden geleden
In beide gevallen heb je waarschijnlijk geen recht op ww.
Stel je hebt “recht” op ww, maar je gaat een half jaar reizen…. Dan heb je dus geen recht meer..
ronron1212
5 maanden geleden
waarom ben je niet beschikbaar dan?
ronron1212
5 maanden geleden
In beide gevallen dus geen recht op ww
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Het is inderdaad belangrijk om welke reden je niet beschikbaar bent, stel dat je heel intensief gaat mantelzorgen, waardoor dit niet gecombineerd kan worden met een betaalde baan/een re-integratietraject, dan kun je ontheffing van de sollicitatieplicht aanvragen bij het UWV. Deze ontheffing duurt maximaal zes maanden.
Inekez1
5 maanden geleden
Waardoor ben je niet beschikbaar voor werk? En is dat ook de reden dat je contract niet is verlengd? Als het eigen keuze is (je gaat een half jaar reizen bijvoorbeeld) heb je geen recht op ww, ongeacht wanneer je dat aanvraagt. Ben je niet beschikbaar omdat je het komende halfjaar een zwaar medisch (fysiek of mentaal) traject ingaat, dan heb je ook geen recht op ww maar wel op ziektewet uitkering.
twan040
5 maanden geleden
Hi, Dank voor de reacties. Het gaat om een sabbatical inderdaad. Ik begrijp dat je tijdens het sabbatical nergens recht op hebt, maar kijkend naar de 4 eisen die het UWV stelt, zou je denken dat je recht hebt op ww wanneer je wel weer beschikbaar bent, dus na je sabbatical. Ook de 2e eis lijk ik dan aan te voldoen, ongeacht wanneer ik het aanvraag. - U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
ronron1212
5 maanden geleden
sabbatical is geen legitieme reden dus geen ww ook niet na een halfjaar
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Je zult altijd op tijd je ww moeten aanvragen.
Dat is een feit waar je niet onderuit komt.
Dus je kunt je aanvraag niet uitstellen. Wellicht kun je je ww ‘tijdelijk’ stopzetten.
Dat gaat niet zomaar, maar zul je dan moeten aanvragen. Het is geen recht om dit te doen.
Hier komt een antwoord van een jurist: https://www.bezwaar-uwv.nl/ww-uitkering-3-maanden-stoppen-en-opnieuw-aanvragen/
Inekez1
5 maanden geleden
@KleinDuimpje, wat jij benoemt (inclusief de link) gaat over ww tijdelijk stopzetten omdat je weer werkt. Dat is echt een eis voor het tijdelijk stopzetten en later weer laten 'herleven' van de uitkering en gaat dus niet op bij een sabbatical. Als alternatief kun je wel de betaling van de uitkering tijdelijk stopzetten, waarbij ook de verplichting vervalt om beschikbaar te zijn voor werk. Dat zou dus in principe kunnen bij een sabbatical van een aantal maanden. Het recht op ww loopt wel gewoon door tijdens de maanden van de sabbatical, dus het werkt in praktijk alleen als je sabbatical korter is dan het aantal maanden recht op ww. https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-stopzetten
Inekez1
5 maanden geleden
Hoe dan ook heb je sowieso geen enkel recht op ww als je ontslag (of het niet verlengen van je contract) een gevolg is van je sabbatical-plannen.
twan040
5 maanden geleden
@Inekez1 Dus als ik het goed begrijp kun je ook tijdelijk (zeg een maand) ww krijgen, dan stopzetten tot het eind van je sabbatical. Het gevolg hiervan is dus dat je in de periode van je sabbatical je opgebouwde maanden obv het arbeidsverleden verliest? In dat geval kun je beter geen ww aanvragen lijkt me dan blijven deze maanden bestaan voor een toekomstige ww aanvraag. Begrijp ik het goed zo?
ronron1212
5 maanden geleden
Je kan alleen ww krijgen als je beschikbaar bent
TurfGraver
5 maanden geleden
Je ww kun je niet opsparen of reserveren voor later.
Het is een tegemoetkoming als overbrugging naar nieuw werk.
Of je gaat op sabbatical en ziet later zelf wel of je dan aan de bak komt.
twan040
5 maanden geleden
Hebben de uitbetalingen van je eerste ww geen invloed op een 2e ww termijn. Stel na 5 jaar word je weer ontslagen. Worden de uitbetaalde maanden uit je 1e periode dan niet afgetrokken van het recht in je 2e periode? Blijven die maanden obv arbeidsverleden altijd onaangetast? (Mits je voldoet aan alle voorwaarden).
ronron1212
5 maanden geleden
nee na 5 jaar wordt opnieuw bekeken of je aan de voorwaarde voldoet
https://www.uwv.nl/nl/ww/wanneer-recht-op-ww
Oswald
5 maanden geleden
Hier is je oplossing ga reizen en doe daar af toe werk. Probleem opgelost.
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
@Oswald: dat ligt er aan. Als je met een toeristenvisum reist, mag je niet (overal) werken/wat verdienen.
Dat het in de praktijk wel gebeurt is een ander verhaal.
ronron1212
5 maanden geleden
@ikhebgeenidee een moderne manier van werken voor een organisatie in nederland en met je pc heerlijk in bijv Spanje je werk doen. Gebeurt echt wel en kan ook zonder werkvisa je werkt voor een Nederlands bedrijf.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing