Waarom is het specifiek Zuid-Afrika dat Israël daagt voor het Internationaal Gerechtshof?

Zuid-Afrika heeft recent, begin 2024, bij het Internationaal Gerechtshof een zaak tegen Israël aangespannen omdat het land vreesde voor een genocide in de Gazastrook.

Hier https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5428487/israel-voor-de-rechter-om-genocide-dit-staat-er-op-het-spel staat al een soort antwoord, maar dat vind ik wel heel miniem:

Volgens president Ramaphosa kan Zuid-Afrika, met het verleden van apartheid, nu alleen maar steun geven aan de Palestijnen. [Correspondent] Van Leeuwen: ''Die hele geschiedenis zorgt er nu voor dat Zuid-Afrika zich wil profileren als dé leider van de landen de kritisch zijn richting Israël.''

Antoni
2 maanden geleden
LeonardN
2 maanden geleden
Ik snap je vraag niet zo goed. Zuid-Afrika heeft het gedaan, in theorie had elk land dat kunnen doen. Het waarom is ook uitgelegd, ZA voelt zich verwant met de Palestijnen en ziet een link met de apartheid. Je laatste zin is dus toch prima het antwoord op je vraag?!
Antoni
2 maanden geleden
@LeonardN, in theorie had elk land dat kunnen doen, schrijf je. Juist daarom vind ik het bijzonder dat Zuid-Afrika het heeft gedaan. Er zijn verschillende landen op de wereld waarvan je zou kunnen zeggen dat er nieuw soort apartheid bestaat. Die zijn ook niet allemaal door Zuid-Afrika voor het gerechtshof gedaagd.
LeonardN
2 maanden geleden
Zie je, wat is nou je vraag? 1. Waarom heeft Z-A Israel (en niet ook allerlei andere landen) gedaagd.
2. Waarom heeft Z-A (en niet een ander land) Israel gedaagd?
3. Wat is nu de specifiekere reden(specifieker dan de reden die al gegeven is) dat ZA Israel heeft gedaagd? Vraag 1. had ik niet eens als een mogelijkheid gezien, die zie ik pas sinds je laatste reactie. "daarom vind ik het bijzonder dat Zuid-Afrika het heeft gedaan. "
TOT je leest ''Die hele geschiedenis zorgt er nu voor dat Zuid-Afrika zich wil profileren als dé leider van de landen de kritisch zijn richting Israël.''
Waarom is dat niet voldoende voor jou? Wantrouw je die redenering? Volg je die redenering niet?
tinus1969
2 maanden geleden
@LeonardN, je ontkent gewoonnde geaag; is er een speciale reden dat ZA het voortouw neemt inndeze procedure.
tinus1969
2 maanden geleden
Zie ook bv https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israel–South_Africa_relations
Antoni
2 maanden geleden
@LeonardN, het gaat mij om een antwoord op vraag 2, waarbij overigens wat mij betreft ook een coalitie van landen, of een internationale organisatie Israël had kunnen dagen. Het antwoord op de andere twee vragen vind ik overigens ook interessant.
LeonardN
2 maanden geleden
@Antoni Ik blijf erbij dat je zelf al antwoord gevonden hebt op DIE vraag. Dat is niet het ontkennen van de vraag (@tinus1969) maar het gewoonweg niet snappen van de redenering die Antoni nu heeft. Dus probeer ik te snappen wat er aan de hand is. @tinus1969
"is er een speciale reden dat ZA het voortouw neemt inndeze procedure." Leg mij dan eens uit HOE dat niet beantwoord is met: Volgens president Ramaphosa kan Zuid-Afrika, met het verleden van apartheid, nu alleen maar steun geven aan de Palestijnen. [Correspondent] Van Leeuwen: ''Die hele geschiedenis zorgt er nu voor dat Zuid-Afrika zich wil profileren als dé leider van de landen de kritisch zijn richting Israël.''
Antoni
2 maanden geleden
@LeonardN, @ronron1212 en @Beninbxl hebben inmiddels antwoorden gegeven. @Beninbxl beschrijft in de laatste zin van zijn antwoord eigenlijk ook waarom ik de vraag stel: Waarom is het logisch dat Zuid-Afrika deze zaak aanhangig maakte bij het ICJ? Ik lees in de antwoorden iets wat ik nog niet wist. Er blijken al decennialang innige banden te zijn tussen het ANC en de Palestijnen. Dát vind ik een betere, uitgebreidere en logischere (!) verklaring dan alleen de verklaring dat apartheid en de situatie van de Palestijnen op elkaar lijken.
LeonardN
2 maanden geleden
Dus dan is het toch veel meer vraag 3. en niet vraag 2.
Dit bedoel ik nou. :D "3. Wat is nu de specifiekere reden(specifieker dan de reden die al gegeven is) dat ZA Israel heeft gedaagd?" Een antwoord op jouw hoofdvraag, vraag 2, of wat tinus1969 er in leest ook zou kunnen zijn:
"Omdat geen enkel ander land Israel als land ziet welke oorlogsmisdaden heeft begaan." Mijn doorvragen is dus daadwerkelijk terecht imo. Het gaat je er dus niet om waarom het Z-A specifiek is die het gedaan heeft (en niet een ander land).
Maar de meer specifieke reden dan die al gegeven is.
Antoni
2 maanden geleden
@LeonardN, de vragen en de antwoorden hangen met elkaar samen. Laten we het daar maar op houden.
LeonardN
2 maanden geleden
Natuurlijk, maar vragen wat je nu exact bedoelt is nogal wat anders dan iets ontkennen me dunkt.

Antwoorden (2)

Het partnerschap van Israël met het vroegere apartheidsregime in Zuid-Afrika ligt hieraan ten grondslag, stelt Bram Vermeulen. "Toen de apartheid in Zuid-Afrika nog was, was het de partner van het Israël van toen, en wisselden zij ervaring en kernwapens met elkaar uit. Dus toen het verzet tegen het apartheidsregime opkwam, werd dit gesteund door de leider van de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie Yasser Arafat." In 1997 benadrukte Nelson Mandela de verbondenheid met de Palestijnen, met de beroemde uitspraak: "We weten maar al te goed dat onze vrijheid onvolledig is zonder de vrijheid van de Palestijnen."
ronron1212
2 maanden geleden
Het ANC had destijds al goede contacten met de Palestijnse staat. Nelson M. en Yasser Arafat onderhielden goede relaties, hetgeen geofficialiseerd werd tussen de ZA staat en de Palestijnse in 1995. Desmond Tutu et al. hebben vergelijkingen getrokken tussen het ZA van het apartheidsregime en het huidige Israël. Ook de COSATU (handelsunie) heeft onafhankelijk Israel veroordeeld apartheid te bewerkstelligen en sloot zich aan bij de Canadese handelsunie boycot. In dit licht is het logisch dat ZA deze zaak aanhangig maakte bij het ICJ.
2 maanden geleden