In 1840, vlak voordat Willem II koning werd, is er een belangrijke grondwetswijziging geweest. Door deze wijziging kan hij niet meer regeren als een absolute vorst, zoals zijn vader (Willem I) wel deed. Het was een eerste stap naar een democratisch stelsel. Toen was er ook een gekozen volksvertegenwoordiging, die in de verte lijkt op wat we nu de Tweede Kamer noemen, t.w. de Nationale Vergadering.
Maar ondanks dat dit de eerste stap was naar ons huidige democratische stelsel, was het verschil met nu heel erg groot. De koning was verantwoordelijk voor het beleid, ondanks dat er meer verantwoordelijkheid terecht kwam bij de ministers.
Pas bij de grondwetswijziging van 1848 veranderde dit. Vanaf dat moment was niet langer de koning maar waren de ministers verantwoordelijk voor het beleid. En ook in deze grondwetswijziging is de rol van de Tweede Kamer vastgelegd, waarbij ieder wetsvoorstel en iedere wetswijziging door de Tweede Kamer goedgekeurd moest worden. Deze Tweede Kamers werd vanaf dat moment direct gekozen, weliswaar door een selecte groep kiezers (voornamelijk rijke mannen van adel).
Koning Willem II overleed in 1849. Zijn regeerperiode is dus vooral beïnvloed door de grondwet, zoals deze in 1840 is vastgelegd. En toen hoefde hij geen verantwoording af te leggen aan een Tweede Kamer.
6 maanden geleden