voor nederland zou dat in mijn ogen alleen maar nadelen kunnen hebben, omdat wij een rijk land zijn en meer geld zullen betalen dan andere landen.
Daarnaast is een nadeel dat je de kennis in nieuw defensief materiaal in de vorm van techniek, denk aan bijvoorbeeld de JSF! dergelijk kennis deel je dan met de rest van europa!
Nadeel is ook dat een land niet individueel kan kiezen om hulp te bieden aan landen, denk aan afghanistan of de marine bij somalië.

Voordeel in mijn ogen zou alleen kunnen zijn dat europa meer aanzien krijgt.. maar ik ben van mening dat elk land zijn leger individueel moet blijven behouden, maar dat er wel een soort europees verdag mag komen dat elk europees land garant staat voor elkaars veiligheid..

all for one, one for all
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een voordeel zou kunnen zijn dat het kosten besparend werkt, iedereen betaald naar b.v. bruto nationaal inkomen o.i.d. een nadeel is dat er dan wel heel veel kapiteins op het schip gaan meedenken of wat zelfs nog erger kan zijn meebeslissen over een bepaalde inzet.
Laat Europa eerst maar eens proberen het onderling eens te worden op politiek en economisch gebied, dan komt dat leger er (misschien) vanzelf wel. Gelukkig bestaat de NAVO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voordeel, behalve kostenbesparing, is dat je niet zo gemakkelijk in een oorlog als die in Irak zal binnenblunderen omdat er minstens een grote meerderheid nodig zal zijn voor een offensieve oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordelen:- een grote paraplu om politiekers af te schermen tegen kritiek over hun internationale verantwoordelijkheid en beleid.
-nadelen: de kleine landen krijgen helemaal geen zeggenschap meer over hetgeen met hun legertjes zal gebeuren. Als er dan landgenoten sneuvelen, zijn het de 'anderen' die de verantwoordelijk dragen. Maar wie zijn de 'anderen'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel:
- kostenreductie.. door gezamelijke inkoop en onderhoud, minder overhead, gezamelijke R&D en ontwikkeling van europese wapensystemen.

- Minder afhankelijk van de VS: , zowel in militair en geopolitiek opzicht. We kunnen onze eigen koers varen.

- Meer invloed hebben in de wereld. Zonder militaire " backing" wordt europa niet serieus genomen (zo werkt dat nu eenmaal internationaal).

- Stimulans voor europese wapenindustie (werk)

Nadeel:
- Er is geen europees militair beleid
- besluitvorming: daadkracht. Landen die het onderling oneens zijn kunnen een europees leger een papieren tijger maken door eindeloos te discussieren en veto,s uit te spreken (zie de VN)