Waarom moet er over de indiening van een motie worden gestemd?

Wanneer een Tweede Kamerlid een motie indient, wordt eerst aan de Kamer gevraagd of de indiening (dus niet de inhoud van de motie) voldoende gesteund wordt.
Waarom gebeurt dit? En is het antwoord hierop wel eens nee geweest?

Ik volg de politiek vrij intensief, maar tot nog toe gaat het altijd als volgt:

De Kamervoorzitter vraagt of de indiening van de motie voldoende wordt ondersteund, werpt een korte blik naar de bankjes en concludeert dat dit het geval is en dat de motie deel uit zal maken van de beraadslagingen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Antoni
9 jaar geleden
Sinds de Tweede Kamer de nieuwe vergaderzaal is gaan gebruiken, heeft alleen de Eerste Kamer nog bankjes...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naja... bankjes... zetels... het beestje moet een naam hebben...

Het beste antwoord

Er wordt niet gestemd over het indienen van een motie, maar voor het indienen zijn een minimum aantal indieners nodig. Als ik het goed heb, moeten dat ten minste vijf kamerleden zijn.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ja, in lid 1 van artikel 66 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer der Staten-Generaal staat het zo vermeld:

"Artikel 66 Indienen moties

1. Een lid dat het woord voert kan daarbij moties over het in behandeling zijnde onderwerp indienen. Zulk een motie moet kort en duidelijk geformuleerd, op schrift gebracht en door de voorsteller ondertekend zijn; zij kan alleen in behandeling komen indien zij door ten minste vier andere leden wordt mede ondertekend of ondersteund."

Er zijn dus vier mede-ondertekenaars of ondersteuners van een motie nodig. Mogelijk kijkt de voorzitter even naar de indiener van de motie of de fractiesecretaris (van de fractie van de indiener) om over die ondersteuning bevestiging te krijgen.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat het?
Betekent dus dat een partij als Partij voor de Dieren nooit een motie kan indienen, mits deze mede-ondertekend is door drie andere Kamerleden?
Deze vraag is al meermaals in me opgekomen, maar ik had niet bevroed dat het antwoord zo eenvoudig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In ieder geval alvast een +
Dank!
Antoni
9 jaar geleden
Je bedoelt: "..., tenzij deze mede-ondertekend is...", dus "..., behalve wanneer...". Ja, er zijn minstens vijf kamerleden nodig voor het indienen van een motie. Misschien hebben de kleine kamerfracties hierover afspraken gemaakt met andere fracties zodat zij (bijna) altijd eenvoudig moties kunnen indienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad bedoel ik hier 'tenzij'. Dank voor de correctie en de toelichting.