Wat bedoeld de NOS hiermee, zou er een coalitie kunnen zijn zonder de grootste partij?

Een coalitie word toch altijd gevormd met de grootste partij? Dat moet toch ook? Hoe bedoelt de NOS dit dan? Zie alinea 2.

Picture for question
5 maanden geleden
5.7K
ronron1212
5 maanden geleden
De grootste partij zou de de eerste zijn die een coalitie kan proberen te verkrijgen als dat niet lukt gaan de andere aan de slag dus er is altijd een mogelijk hij dan de kleinere partijen een coalitie kunnen vormen.
Edraket
5 maanden geleden
Ik kan me herinneren dat Joop den Uil de grootste werd met de PvdA, maar dat uiteindelijk de VVD en het CDA een regering vormden, en Hans Wiegel en Dries van Acht dit realiseerden.

Antwoorden (1)

Nee hoor, de grootste partij kan best wel buiten de coalitie (het kabinet) worden gehouden als voldoende andere partijen dat perse willen. Het gaat er om om minstens 76 zetels bij elkaar te krijgen, en meerdere kleinere partijen kunnen dat (als ze het eens kunnen worden) net zo goed samen voor elkaar krijgen.
Regel is dat de grootste partij het voortouw neemt in de coalitiebesprekingen, maar als er onvoldoende partijen met hen in gesprek willen houdt het al gauw op.
teusvh
5 maanden geleden
AnnBoo8146
5 maanden geleden
Het antwoord is helemaal correct. En het is niet eens een theoretisch verhaal, maar het is ook gebeurd. In de periodes 1977-1981 (premier Van Agt) en 1982-1986 (premier Lubbers) was het CDA de grootste regeringspartij maar had het PvdA de meeste zetels in de Tweede Kamer.
https://www.parlement.com/id/vkb6cupimsb6/minister_president_niet_uit_de_grootste
HannekeJanssen
5 maanden geleden
Inderdaad, dat is vaker vertoond! Maar het gaat er niet alleen over dat partijen (al dan niet) met elkaar in gesprek willen gaan, maar ook over hoe die gesprekken vervolgens verlopen. Een formatie kan daarom lang duren: als de gesprekken over bijv. het islamstandpunt van Wilders niet leiden tot een compromis - als Wilders blijft bij zijn standpunt, en anderen dat niet zien zitten.