Hoe komt het Kabinet aan de naam Het Paarse Kabinet?

Deze vraag is al lange tijd een discussiepunt hier in huis.Naar mijn weten is dat ontstaan vanwege het rood van de PVDA en het blauw van CDA?Want deze kleuren zijn gemengd Paars..Klopt dit of zit ik er helemaal naast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het CDA zat nou juist niet in de paarse kabinetten. Dat was het bijzondere destijds: de normaal bijna oppermachtige christen-democraten werden buitenspel gezet doordat socialisten (rood) en liberalen (blauw) de handen ineen sloegen.

Het beste antwoord

Rood= socialistisch (PvdA), blauw = koninklijk = liberaal = VVD. Als je rood mengt met blauw (verf) krijg je paars.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het CDA heeft groen als kleur (vraag me niet waarom).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei...dan heb ik het mis...ik dacht werkelijk de CDA...pff...dat moet ik nog maanden horen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, met schade en schande wordt men wijs ;-)
Je gaat in ieder geval wijzer het nieuwe jaar in
Prettige jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook prettige jaarwisseling...Dank je wel+

Andere antwoorden (2)

Je zit er hellemaal naast ,dit kabinet is geen paars kabinet,de twee paarse regeringsperiodes die we gehad hebben waren kabinetten van PVDA,VVD,D66 en die werden paars genoemd ,al voor de verkiezingen was destijds bekend dat deze partijen zouden regeren,omdat ze gezamelijk besloten hadden dat het CDA niet mee mocht doen,en ze gezamelijk toch wel een meerderheid zouden halen,de kleur paars ontstond destijds van rood PVDA,en blauw VVD met een neutraal D66 als scheidsrechter. Het CDA voert als kleur groen.
Goede jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goede jaarwisseling voor jou...
De kabinetten Kok I en II, een coalitie tussen PvdA, VVD en D66 werd paars genoemd wegens de partijkleuren; rood socialistisch, en liberaal blauw. De andere liberale partij die lid was van de paarse coalitie, D66, ziet groen als haar partijkleur, maar de hoeveelheid D66-groen die je bij moet mengen bij PvdA-rood en VVD-blauw om een paars kleurtje te krijgen maakt duidelijk dat D66 niet de meest zichtbare partij was van Paars.

De eerste keer dat ikzelf werd geconfronteerd met deze term was een tijdje voor het ontstaan van kabinet Kok I, toen deze term heel groot op de voorpagina van weekblad Elsevier stond afgedrukt, met verderop in dat blad een artikel daarover. De plannen om een regering te vormen zonder (een van de partijen die later opgingen in de) CDA was er echter al langer.

In wezen heb je dus gelijk; paars is, losjes, gebaseerd op de kleuren van de partijen die deze coalitie vormden. Er zat alleen geen CDA in.