De achtergrondkleur van de stempas voor de provinciale statenverkiezingen is lichtgroen en die voor de waterschapsverkiezingen is blauw. Maar een gemeente kan in overleg met de leverancier van stembiljetten een eigen kleur van de kleurbalken op de stembiljetten bepalen.

In verband met de herkenbaarheid van de stembiljetten voor kiezers en stembureauleden adviseert het ministerie om zoveel mogelijk voor de kleurbalk aan te sluiten bij de (achtergrond-)kleur van de stempas, maar als in jouw gemeente twee of meer waterschapsverkiezingen worden gehouden dan is dat niet mogelijk. Want het stembiljet voor elke waterschapsverkiezing moet een eigen kleur hebben. En die kleur moet anders zijn dan de kleur op het stembiljet van de Provinciale Statenverkiezing.

Mijn conclusie uit deze informatie (afkomstig uit https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2022/11/14/nieuwsbrief-3-verkiezingen-provinciale-staten-en-waterschappen/Nieuwsbrief+3+-+PS+WS+2023.pdf) is dat voor het postcodegebied van jouw woonplaats twee [of meer] waterschappen verantwoordelijk zijn en jij woont in het deel dat door het andere waterschap wordt beheerd. Daarom heb jij niet de kleurbalk van het eerste waterschap maar dat van het tweede gekregen.
Amadea
een jaar geleden
HenkieT
een jaar geleden
de blauwe en groene werden aan iedereen gegeven alleen kreeg zelden één iemand voor het waterschap biljet een rode met een andere naam. Dit werd na het lezen van de nummertjes op de stempas besloten, en er werd bij gezegd dat dit niet vaak voorkomt. Maar ik kan dus ook inderdaad nergens vinden waarom dit zo is.
Amadea
een jaar geleden
Is het dan niet zo dat jij in een buitengebied van jouw woonplaats woont?
Een rood stembiljet is een stembiljet dat wordt gebruikt bij een referendum of verkiezingen. Het is een document waarop de kiezer aangeeft dat hij of zij tegen een bepaalde voorstel stemt.
10 maanden geleden