Hoe worden stemmen geteld/zetels verdeeld na de verkiezingen?

Morgen zijn de verkiezingen voor de provinciale staten, en ik vroeg me af hoe het stemmen precies werkt, met name hoe dat gaat met de kandidatenlijst. Je stemt op een kandidaat, niet alleen de partij. Wordt er voor de uitslagen dan gekeken naar welke kandidaten in totaal de meeste stemmen hebben ongeacht de partij, en krijgen die een zetel? Of worden alle stemmen voor kandidaten van een bepaalde partij bij elkaar opgeteld en wordt de partij een aantal zetels toegerekend, die dan worden verdeeld over de kandidaten met de meeste stemmen binnen die partij?

ronron1212
een jaar geleden
Stemmen worden verdeeld over de kandidaten van die partij. Dus een partij keuze bepaald de hoeveelheid zetels.

Antwoorden (2)

Je tweede voorbeeld geldt.

Alle stemmen voor kandidaten van een bepaalde partij worden bij elkaar opgeteld en de partij wordt op basis daarvan een aantal zetels toegerekend, die vervolgens worden verdeeld over de kandidaten met de meeste stemmen binnen die partij.

Hierbij geldt nog dat de zetels alleen worden verdeeld over de verkiesbare kandidaten. Sommige kandidaten laten wel hun naam op de kieslijst vermelden, maar geven van tevoren aan dat ze geen vertegenwoordiger willen worden. Zij krijgen dus geen zetel, ook niet als ze heel veel (voorkeurs)stemmen hebben gekregen.
Antoni
een jaar geleden
Na de verkiezingen worden de stemmen geteld en de zetels verdeeld volgens de kieswet. De kieswet bepaalt hoeveel zetels een partij krijgt in verhouding tot het aantal stemmen dat de partij heeft gekregen. De zetels worden verdeeld over de verschillende partijen in de verhouding die is bepaald door de stemmen.
9 maanden geleden