Wat is de reden dat er zoveel chinese winkels zijn in spanje, portugal, griekenland...?

Ik wil verhuizen naar het Zuiden, dus ik zit op enkele Facebookgroepen om de toestand daar op te volgen. Nu postte vandaag iemand iets over Chinese Winkels in het Zuiden, dat zij geen huur betalen, geen belastingen enz. Ik twijfel eraan of dit echt waar is, maar bij mijn bezoeken in die landen viel het me wel op dat er weinig was van budgetwinkels zoals Zeeman, Wibra, Action.... Dit segment wordt ingenomen door Chinese winkels. In Spanje zeggen ze ook echt "je vindt dit bij de Chinees". In de buurt van Valencia waren het trouwens niet alleen winkels voor goedkope spullen, maar ook koffiehuizen, bakkers etc (met Spaans aanbod, dus geen Chinese koeken zoals je bv vindt in Brussel).
Hoe komen die talrijke Chinese winkels daar (die nog steeds toenemen)?
Het is nu wel zo dat in arme Europese landen het "Golden Visa" is ingevoerd, waarmee er een toestroom geweest is van Amerikanen, Russen, Chinezen... Je moet dan 500000 euro kunnen besteden aan vastgoed. Waardoor prijzen in bv Lissabon enorm de hoogte zijn ingegaan op enkele jaren tijd, waardoor Portugal dit nu heeft geskipt. En Spanje zou dit ook overwegen. De EU kijkt ook op de vingers van die landen, omdat op die manier mensen naar de Schengenzone kunnen komen (na 5 jaar ben je permanent resident), vgl met vluchtelingen enz die veel meer moeite moeten doen om zich in deze zone te vestigen.
Maar ik ken die Chinese winkels al heel lang, dus ik denk niet dat dat iets met Golden Visa te maken heeft.

3.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Ondernemende Chinezen.
Kijk naar snackbars hier.
liveisgreat
een jaar geleden
Bij ons in België is dat veel minder. Wel restaurants, en in de Chinese wijken ook andere dingen bv supermarkten, bakkers... maar niet dat we op elke hoek een Chinese zaak hebben.

Geef als eerste antwoord