Welk baat heeft een president erbij geheime documenten in bezit te hebben?

Zoals Trump en nu ook Biden. Wat kunnen zij met die documenten? Waarom vinden zij het blijkbaar interessant om die in bezit te hebben?

1.4K
jc54
een jaar geleden
Of iemand er baat bij heeft ligy aan de inkoud van de dokumenten. Overigens, bij Trump zijn de dokumenten in zijn woning gevonden en bij Biden in het kantoor waar hij destijds werkte als vice president onder president Obama.
Antoni
een jaar geleden
@jc54, het laatste nieuws, nu, op donderdag 12 januari 2023, 19:00 uur, is, dat er ook documenten zijn gevonden in de garage en bibliotheek van zijn woonhuis. Dus niet alleen in een werkkamer van een kantoor.
Inekez1
een jaar geleden
Er kunnen allerlei redenen voor zijn, afhankelijk van de inhoud van die documenten.
- voorkomen dat bewijsstukken van een of andere misstand in handen vallen van je politieke tegenstanders, of van je eigen achterban
- voorkomen dat informatie waar politieke tegenstanders hun voordeel mee zouden kunnen doen, bij hen terechtkomt
- informatie waar je zelf ooit een politieke tegenstander - of ander land - mee om de oren zou kunnen slaan, voor jezelf houden, om te voorkomen dat een derde partij het in handen krijgt
- informatie of bewijsstukken achterhouden die mogelijk ooit aan politieke kopstukken, media of bepaalde bedrijven voor veel geld kunnen worden verkocht.
jc54
een jaar geleden
@Antoni: Ik zat zojuist het journaal te kijken en hoorde/zag het ook. Dus mijn eerdere reactie is inmiddels deels achterhaald.

Antwoorden (1)

Een president moet zijn werk doen. Daar heeft hij informatie bij nodig. Die staat in documenten.

Sommige informatie is geheim. Die staat dus in geheime documenten.

De president heeft dus geheime documenten nodig om zijn werk te kunnen doen.

Biden nam die documenten mee naar kantoor, en liet ze daar liggen. Begrijpelijk, maar niet toegestaan. Daarom meldde Bidens eigen team de ontdekking van die documenten direct aan de autoriteiten.

Trump nam de documenten mee naar huis. Hij had ze niet nodig, want hij was geen president meer. Hij heeft de documenten dus gestolen. Dat werd pas ontdekt toen de instanties veel documenten misten, en op zoek gingen waar ze waren gebleven. Trump ontkende. De FBI moest een inval doen om de waarheid te ontdekken.
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Biden was ook geen president toen hij die documenten meenam naar zijn kantoor.
Goeievraagstell
een jaar geleden
Mijn vraag is nog niet beantwoord: welk baat heeft bijvoorbeeld Trump erbij om geheime documenten te stelen en bij zich thuis te bewaren?
Cryofiel
een jaar geleden
@Amadea, geen president, wel vice-president. Ook die heeft geheime documenten nodig om zijn werk te doen.

@Goeievraagstell, Trump had die documenten niet nodig voor een legaal doel. Naar zijn doel kunnen we slechts gissen. Misschien wilde hij mensen of instanties chanteren. Misschien wilde hij er machtige trawanten mee winnen, bijvoorbeeld Poetin. Misschien wilde hij een staatsgreep organiseren.
ronron1212
een jaar geleden
De documenten zijn nu gevonden uit zijn tijd als vice president onder Obama langgeleden dus hij had ze dus niet meer nodig maar had ze dus nog wel @Cryofiel
Thecis
een jaar geleden
1. Biden had in zijn kantoor geheime documenten. In de US zij documenten o.h.a. al snel geheim. De documenten daar kunnen ook van een medewerker zijn geweest. De documenten zij direct overhandigd aan het nationaal archief. 2. Trump had ook geheime documenten. Nadat het nat. archief deze terug had gevraagd, weigerde Trump dit aanvankelijk. Daarna gaf hij een gedelte terug. Na meerdere verzoeken is er dus een inval gedaan. In het geval van Biden verwacht ik dat het door werk was plus onzorgvuldigheid. Voor Trump verwacht ik dat het vanuit voordeel meegenomen is.
teusvh
een jaar geleden
Waarom zou Trump kwade bedoelingen met die documenten hebben gehad? Volstrekt speculatief!
Maar in de tijd dat ik voor een ministerie werkte had ik ook vaak stapels papieren bij me, om in het weekend aan te kunnen werken, voor een Zoom-vergadering, of om mee te nemen naar een vergadering elders in binnen- en buitenland. Daar zaten ook wel vertrouwelijke en staatsgeheime stukken bij. Dat mag ook gewoon, mits met toestemming (geregistreerd door de archivaris) en in een beveiligde koffer of kluis in de auto. De stukken moeten dan weer terug naar het archief, of je vernietigt ze zelf. In de open haard in mijn geval. Ik kan me zomaar voorstellen dat er wel eens slordig mee wordt omgegaan, en er ergens wat blijft liggen wat formeel niet gemoeten had. Wat perse niet betekent dat de stukken op straat liggen. Overal slingert wel wat rond, maar dat er nu overtrokken stampij wordt gemaakt m.b.t. de stukken van Biden is omdat men dat bij Trump ook deed. Dan moet je wel één lijn trekken natuurlijk.
Cryofiel
een jaar geleden
Eén lijn trekken is prima - mits het om vergelijkbare gevallen gaat. Daar is hier geen sprake van.

Biden handelde waarschijnlijk zoals jij. Trump pleegde opzettelijk diefstal.

Biden is van meet af aan open. Hij werkt mee aan het onderzoek. Hij stelde zelfs een republikein aan als onderzoeksleider.

Trump ontkende juist alles. Hij frustreert nog steeds uit alle macht elk onderzoek.