Dat is ouderwets Nederlands, een formeel predicaat dat bij officiële aankondigingen nog altijd gebruikt wordt. (Archaïsch taalgebruik). Vroeger kende onze taal (net als het Duits) naamvalsvormen en die zijn in een aantal vaste uitdrukkingen overgebleven. Zoals bijvoorbeeld: in het zweet onzes aanschijns, de steen des aanstoots, ten eigen bate, van koninklijken bloede, op den duur. Deze uitdrukkingen worden 'versteend' genoemd.
Amadea
een jaar geleden
ldubbelo
een jaar geleden
Ja, ok maar er is een oorsprong, ook van versteende uitdrukkingen.
Ik heb het ooit gelezen maar vind het niet meer,
iets van 'men mag een koning nooit rechtstreeks aanspreken'.
SentWierda
een jaar geleden
@ Idubbelo. In titulatuur is majesteit niet een individu, niet een gewoon mens. Daarom staat in wetteksten: Wij Willem-Alexander.
Van oudsher doet men dit uit respect.
Heb je het tegen de vorst over hemzelf, dan is dat "uwe majesteit" (tweede persoon). Met deze indirecte aanspreking geef je eerbiedige afstand aan.
En heb je het tegenover anderen over de vorst, dan is het "zijne majesteit" (derde persoon).
SimonV
een jaar geleden