Als je naar Kaapverdië vliegt, en maakt een tussenstop in Portugal, ben jij dan in Portugal geweest?

Ik weet dat op de luchthaven Portugese rechten gelden, maar als jij vliegt met een Portugese vlag is dat netzo, maar dat vraag ik niet. Ik vraag puur of je dan op dat moment in het land Portugal bent of in niemandsland (internationaal gebied)

1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Is er een speciale reden voor je vraag? Waar maak je je zorgen om?
gast111251
een jaar geleden
Tinus1969, ik ben een keer naar Kaapverdie gegaan met een tussenstop in Portugal, daarbuiten ben ik nog nooit in Portugal geweest. Aangezien ik een landenverzamelaar ben, wil ik zeker weten dat ik Portugal wel of niet aan mijn landenlijst kan toevoegen. Vandaar deze vraag.

Antwoorden (1)

Ja, dan ben je in Portugal geweest. Het is geen niemandsland.
Juridisch gezegd:
Het grondgebied van de Unie komt overeen met het geografische gebied dat is omschreven in artikel 52 VEU en artikel 355 VWEU, die het territoriale toepassingsgebied van de Verdragen omschrijven.
De luchthavens van de lidstaten tot dat geografische gebied en dus tot het grondgebied van de Unie.
Internationale transitzones van die luchthavens, zijn niet uitgesloten van het territoriale toepassingsgebied van de Verdragen en in dat verband niet in uitzonderingen voorzien.
Indien een natuurlijke persoon zich verplaatst van een plaats die niet tot het in artikel 52 VEU en artikel 355 VWEU omschreven geografische gebied behoort naar een plaats die wel tot dat gebied behoort, komt die persoon dus de Unie binnen in de zin van artikel 3, lid 1, van verordening nr. 1889/2005.
Dat is ook het geval van een persoon die, van boord gaat van een vliegtuig uit een derde land op een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat en die zich in de internationale transitzone van die luchthaven ophoudt alvorens aan boord te gaan van een ander vliegtuig met een ander derde land als bestemming.
SimonV
een jaar geleden