Waarom wordt bij een interview van een burgemeester op TV altijd zijn politieke partij genoemd?

een jaar geleden
1.2K
Pieterke
een jaar geleden
De burgemeester doet zijn werk vanuit een bepaalde politieke overtuiging. Dan is het ook handig om te weten van welke partij hij is. Overigens wordt niet altijd vermeld wat de politieke partij van een burgemeester is. Er wordt ook vaak gezegd burgemeester die en die van die plaats.
SimonV
een jaar geleden
Ik heb geen gegevens kunnen vinden die jouw veronderstelling ondersteunen. Volgens mij wordt alleen de partij genoemd als dit van belang is voor het interview. Het noemen van de partij zal eerder opvallen dan alle keren dat de partij niét genoemd wordt. De politieke kleur van de burgemeester is steeds minder belangrijk. Gemeenteraden, die sinds 2002 de keuze van de burgemeester bepalen, kiezen de laatste jaren steeds vaker voor een partijloze burgemeester. Nederland telt dertig burgemeesters die geen lid zijn van een landelijke partij of het lidmaatschap zelfs hebben opgegeven. In 2021 kwamen er zelfs zes partijloze burgemeesters bij, onder meer in Alkmaar en Waalwijk.

Antwoorden (1)

Als de burgemeester lid van een politieke partij is, dan wordt de naam van de partij vermeldt. Dat kan toegevoegde informatie zijn bij (= beter inzicht geven in) hetgeen de burgemeester zegt. Bijvoorbeeld: een SGP- of CU-burgemeester heeft een andere visie op veel zaken dan een GL- of SP-burgemeester.
Lang niet altijd is een burgemeester lid van een politieke partij. Er zijn zeker dertig burgemeesters niet lid van een politieke partij. Ook van grotere gemeenten, zoals Maastricht.
Bron: https://www.binnenlandsbestuur.nl/carriere/liever-vrije-lokalo-dan-partijtijger
een jaar geleden