Kan Rusland Europa binnenvallen?

Gisteren was er een raketaanval van de Russen, niet ver van de Poolse grens. Er wordt gesproken van 'een terroristische aanval op vrede en veiligheid bij de EU- en NAVO-grens'. Kan Rusland Europa binnenvallen, of gaat dat niet zomaar?

BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Ik denk eerder dat het een soort wanhoopsdaaad was van Rusland. Dat ze duidelijk willen provoceren door raketten dicht bij de NAVO-grens te laten vallen. Rusland doet graag denken dat het nog picobello gaat. Maar het land staat op de rand van de economische afgrond. Ze kunnen niet veel meer. Daarnaast zijn er nog 5 landen in de wereld die Rusland steunen onder wie weliswaar grootmacht China. China kan Rusland wel even ondersteunen maar kan dat zeker niet lang volhouden. De druk op hen om dat niet te doen wordt ook steeds groter. Mocht er ook maar 1 raket in Polen vallen staat gelijk de VS met zware middelen op de stoep
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Ook denk ik dat de Russische bevolking het ook aardig beu beginnen te worden wat Poetin allemaal uitspookt in Oekraïne. Ik hoop dan ook dat er steeds meer protestgeluiden gaan komen. Zoveel dat de politie daar ook niets meer tegen wilt doen. De Roebel is helemaal niks meer waard. Handel met Rusland ligt zo goed als stil. Sinds het begin van de oorlog zeg ik al: dit is het begin van het einde van Poetin. Die man kan zich nergens meer vertonen, op geen enkele grote politieke bijeenkomst. Zie jij hem nog handen schudden met Biden of Johnson? ik denk het niet.
Inekez1
2 jaar geleden
Rusland is Europa al binnengevallen. Oekraïne hoort ook bij Europa. Het werelddeel Europa bestaat uit 51 landen, waarvan er nu 27 lid zijn van de Europese Unie. Een deel van de landen is samen met de VS lid van de NAVO.
SentWierda
2 jaar geleden
@Ineke z1. Europa telt 51 landen.
Eigenlijk nog 2 meer, die zichzelf hebben uitgeroepen tot land: Noord-Cyprus en Transnistrië.
- Noord-Cyprus is al jaren een vakantiebestemming vanuit Nederland: Corendon. Het land wordt alleen erkend door Turkije.
- Transnistríë is een land dat feitelijk niet toegankelijk is: reizen er naartoe wordt door de Nederlandse overheid ten strengste afgeraden.
Antoni
2 jaar geleden
@Inekez1, niet alleen Oekraïne hoort bij Europa, ook een deel van Rusland hoort bij Europa, namelijk Europees Rusland.

Antwoorden (4)

Theoretisch kan dat. Maar dan hebben ze ook gelijk Amerika, dat lid is van de NAVO, tegenover zich staan.
De NAVO is een samenwerking tussen een aantal westerse landen in Europa en Amerika. Die hebben de afspraak dat als één land aangevallen wordt, alle andere landen komen helpen.
Dus dat redt Rusland niet. Ze hebben nu al niet meer genoeg materiaal voor Oekraïne.
.
Overigens is niet elk Europees land lid van de NAVO. Finland bijvoorbeeld nog niet. Dat land wil zich sinds de invasie nu zo snel mogelijk aansluiten bij de NAVO.
SimonV
2 jaar geleden
Zuiver theoretisch gezien kan dat niet, omdat Rusland zelf ook een gedeeltelijk een Europees land is. Ze zouden wel een aanval op de Europese Unie kunnen doen, of op een ander Europees land.......
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@jc54. Mee eens: Rusland ligt gedeeltelijk in Europa.
Zoals de reactie nu is geformuleerd ('of op een ander Europees land'), dan blijven er voor Rusland twee aangrenzende gebieden over:
- het Europese deel van Turkije
- Noorwegen.
Of zit hier de gedachte achter dat Rusland gaat binnenvallen in Zwitserland, Groot-Brittannie of IJsland?
Ja dat kan, en als we dor blijven gaan met onze sancties kan dat best de enige manier zijn voor Poetin om zonder gezichtsverlies het strijdtoneel te verlaten. Nooit zal die (man)
het risico nemen om als president van Rusland met de staart tussen de benen het lachertje van de wereld te worden. Biden heeft dat volgens mij door, maar ik houd mijn hart vast als ik luister naar de uitspraken van Rutte en Hoekstra en de rest van die kleine landjes die ook een duit in het zakje willen doen. Maar als het zo ver komt, zullen het geen tanks of vliegtuigen zijn die over ons heen zoeven, maar ander geschut dat de wereld zal vernietigen. Laat ons in vredesnaam ophouden met olie op het vuur te gooien.
2 jaar geleden
Uiteraard kan dat, maar dat zou zelfmoord betekenen, niet alleen voor Rusland of Europa, maar de gehele planeet inclusief China, Turkije, India en de VS. Rusland kan "per ongeluk" wel NAVO gebied raken of beschieten. Dan zal er altijd via een hotline gesproken worden en komen er krachten in werking vanuit zelfs Russische en Chinese hoeken die het zullen stoppen. Nederland, de EU of wat dan ook spelen geen enkele rol hierin. Het is totale angstpropaganda van media en politici in Rusland en het Westen om deze mogelijkheid te benoemen.