Kan Amerika failliet gaan?

Het is immers een van de grootste werelddelen.
Wat gebeurt er dan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De problemen met de grenzen van de staatsschuld spelen in de natie de Verenigde Staten van Amerika (V.S. of USA) en dat is/zijn geen werelddeel.

Het beste antwoord

De Verenigde Staten van Amerika kunnen net als ieder ander land failliet gaan. Dat betekent dat zij (net als een bedrijf) geen geld meer kunnen uitkeren aan zij die daar vanwege staatsredenen recht op hebben. Dat kunnen dus veteranen zijn, maar ook gehandicapten of ouderen. Ook ambtenaren, zoals politie en brandweer, kunnen niet meer uitbetaald worden.

Nu is het sociale stelsel van de VS minder uitgebreid dan in Nederland, maar op het moment dat de VS geen geld meer kunnen uitgeven, valt de economie feitelijk stil. Als de ambtenaren niet meer betaald kunnen worden, kunnen de belastingen ook niet meer geïnd worden, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. De regering houdt dus op te bestaan, omdat het zichzelf niet meer in stand kan houden.

Het enige land ter wereld waar momenteel geen regering meer is, is Somalië. In het allerergste geval zou deze wetteloosheid ook in de VS kunnen ontstaan, hoewel zeer onwaarschijnlijk. Net als met Griekenland zal er wel een kunstje worden geflikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan zeker, elk land kan failliet gaan ogeacht de grote van het land. De gevolgen zullen wereldwijd te merken zijn, jij zult dat indirect ook gaan merken. Amerika is een grote afzetmarkt van nederland. Een faillisement van amerika zal dan een lagere export van nederland betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welk opzicht zal ik dat dan merken.
Worden gebruiksartikelen of zo dan duurder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huizenmarkt zal weer instorten en de Nederlandse economie zal niet/minder snel groeien. Veel banken (ook Nederlandse!) zullen failliet gaan. En de kans dat ook veel andere landen failliet gaan is zeer aanzienlijk. Daarom is het maar beter dat Amerika niet failliet gaat, en dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Ja zeker, dat is ook de bedoeling, dat willen ze de hele wereld laten denken ze kunnen zo veel geld maken als ze willen.
Je wilt niet weten wat er dan gaat gebeuren, er gaan aanvallen komen op het westen, want iedereen wil de macht hebben. En dan kunnen ze antwoorden met een wereldoorlog(die al bezig is). Amerika is nog altijd nummer 1 in het uitlokken van oorlog(onder het vaandel van vrijheid, hahaha yeah right!).
We zijn allemaal zo blind als een mol geweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, net als Argentinië destijds.
Zie:
http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/kan-een-staat-failliet-gaan/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wij als buitenstaander zien is niet echt geloofwaardig. Volgend jaar verkiezingen en dit is een deel van het hoog spel dat de democraten en republikeinen durven spelen om volgend jaar te kunnen scoren.
Virtueel failliet kan, maar ook die toestand is te manipuleren. Denk ik.