Is er iets als een aanhoudingsbevel voor Putin ingesteld?

ronron1212
2 jaar geleden
Wie zou dat dan gedaan moeten hebben?
Goeievraagstell
2 jaar geleden
De landen die hem als oorlogsmisdadiger beschouwen.
ronron1212
2 jaar geleden
Oorlogsmisdaden moeten eerst nog bewezen worden. Dat zijn ze nog niet het is alleen een vermoeden.
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Putin schijnt Oekraïne binnengevallen te zijn. Het was in het nieuws.
Pieterke
2 jaar geleden
Dat is (nog) niet ingesteld. Zou ook weinig zin hebben. Dan neemt een ander de boel wel over, zijn we nog niks opgeschoten.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
De mossad zal eerdaags wel met hem afrekenen, of het iig proberen...en dan zijn pas echt de poppen aan het dansen.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
wacht even. voor de goede orde. dus als Putin het in zijn hoofd haalt om in bv Zwitserland nog even een dure skivakantie te houden, mag de politie daar dan niks doen ? omdat er nog geen aanhoudingsbevel voor hem is uitgevaardigd ? ik snap dat hij nu nooit meer west Europa zal bezoeken maar ik vraag me af.
ronron1212
2 jaar geleden
Hij zal in Zwitserland waar hij een prachtig chalet bezet en waar zijn vriendin met zijn kinderen woont niet worden gearresteerd. Dat hij een oorlog is begonnen is daar geen reden voor.

Antwoorden (1)

Nog niet.

Het Internationaal Strafhof (ICC) is op verzoek van 39 landen een onderzoek gestart naar acties in Oekraïne. Dit is een belangrijke stap in de wereldwijde veroordeling van de Russische invasie.
Sommige deskundigen hebben gewezen op de moeilijkheden bij het gebruik van het internationaal recht om Rusland te veroordelen. Maar het ICC heeft wel de mogelijkheid om Poetin aan te klagen voor oorlogsmisdaden als het bewijs vindt dat hij ze heeft begaan.
Het is echter uiterst moeilijk om de intentie tot het plegen van oorlogsmisdaden te bewijzen. Zo moeilijk, dat slechts zes mensen door het ICC zijn veroordeeld en straffen hebben uitgezeten.
Om iemand in staat van beschuldiging te stellen, moet de aanklager van het ICC bewijzen dat de vermeende misdaden gruwelmisdrijven zijn: genocide, misdaden tegen de menselijkheid of oorlogsmisdaden. De officier van justitie stelt de zwaarte vast door te kijken naar de omvang, aard, wijze en impact van de vermeende misdrijven.
Zodra er voldoende bewijs is gevonden om redelijke gronden vast te stellen dat er gruweldaden zijn gepleegd, kan de openbare aanklager een ICC-kamer verzoeken om een arrestatiebevel uit te vaardigen voor de persoon die naar verluidt verantwoordelijk is. Dit kan de persoon dwingen om tijdens het proces te verschijnen en ervoor zorgen dat deze niet doorgaat met het plegen van gruweldaden.
Als het ICC een arrestatiebevel tegen Poetin zou uitvaardigen, zou hij uit angst voor arrestatie niet naar de 123 staten kunnen reizen die partij zijn bij het ICC - andere staten zouden ook kunnen besluiten hem uit te leveren.
Maar een arrestatiebevel is geen garantie voor veroordeling. En het is moeilijk om een zittend staatshoofd rechtstreeks te koppelen aan misdrijven gepleegd door strijdkrachten op de grond.
SimonV
2 jaar geleden
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Maar is het starten van oorlog geen misdaad op zich dan? Als Putin opdracht zou geven zomaar ineens Nederland binnen te vallen, wordt dat dan niet beschouwd als een misdaad?