Waarom worden de stemmingsrondes in de Tweede Kamer nog steeds op papier gedaan?

Hallo,

Ik zie net even de Tweede kamer langskomen bij de NOS en daar zitten ze nu te stemmen.

Waarom moet dit op papier en een voor een, dit duurt vreselijk lang.

Waarom geven ze niet iedereen een tablet/computer en dat iedereen gelijk kan stemmen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kleitabletten zijn te ouderwets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
die moet ik onthouden!

Het beste antwoord

Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom "wij" weer ouderwets moeten stemmen met het rode potlood: bij stemmen met de computer is er geen mogelijkheid om de juistheid van het aantal voor- en tegenstemmen achteraf te controleren.

Bovendien kan software gemanipuleerd worden zodat onduidelijk is of de gepresenteerde stemverhouding gelijk is aan de daadwerkelijk uitgebrachte stemmen.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stemmingen in de Tweede Kamer vinden doorgaans niet op papier plaats, maar geschieden meestal mondeling per groep(fractie), ook omdat de standpunten per partij al tevoren bekend zijn. Dus snel klaar.
Dat het nu bij de verkiezingen van de voorzitter op papier geschiedt, is omdat Kamerleden nu vrij mogen stemmen, dus geen fractiediscipline, maar vooral omdat de stemming geheim is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik vermoed dat de vraagsteller zich afvraagt waarom de stemming niet elektronisch, dus met een computer, wordt gedaan. Dat zou immers veel sneller gaan. Dat blijkt ook uit de woorden "nog steeds" in zijn vraag. Daaruit blijkt dat de vraagsteller vindt dat de Tweede Kamer op een modernere manier kan stemmen dan op papier.