Door wie word ik bestraft als ik op een ambassade een misdrijf bega ?

Als ik op een ambassade een misdrijf bega BIJVOORBEELD iemand dood, Word ik dan volgens het Nederlandse of volgens het land van de ambassade berecht ? En is het dan een zaak van de Nederlandse politie of van de politie van dat land ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Een ambassade is volledig grondgebied van het land waarvan de ambassade is. Dus als u een moord begaat op een Chinese ambassade zal u door de Chinese autoriteiten vervolgt en berecht worden. De Nederlandse overheid heeft daar geen enkele inmenging mee.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik zie nu dat ik inderdaad fout zit volgens Wikipedia. Verdere bronnen kan ik even niet vinden.

" Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat. Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Parijs een moord pleegt, heeft deze op Frans grondgebied begaan en zal dan ook naar Frans recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Franse politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat grondgebied verhaal is een broodje aap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie nu dat ik inderdaad fout zit volgens Wikipedia. Verdere bronnen kan ik even niet vinden. Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat. Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Parijs een moord pleegt, heeft deze op Frans grondgebied begaan en zal dan ook naar Frans recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Franse politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambassade
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Plusje omdat het goede antwoord er nu wél staat.
Een ambassade wordt beschouwd als een gebouw dat aan een bepaald land toebehoort. De Nederlandse politionele- en gerechtelijke diensten kunnen daarom niet zomaar onderzoeksdaden stellen in het ambassadegebouw, zonder uitdrukkelijke toestemming. Iedere persoon die een misdaad of een wanbedrijf pleegt in de ambassade, kan dus ook niet (zonder toestemming) opgepakt worden als hij of zij zich daar verschuilt. Bijvoorbeeld Julian Assange. Hij heeft zich verscholen in de Ecuadoriaanse ambassade in London en kan niet opgepakt worden door de Britse autoriteiten. Als hij de ambassade buiten stapt dan kan dat wel, want hij geniet geen diplomatieke onschendbaarheid. Kees met de Pet kan met andere woorden iemand vermoorden in een ambassade en daarna buitenstappen en toch vervolgd worden voor moord door de Nederlandse autoriteiten. Wanneer een ambassadeur iemand zou vermoorden in zijn ambassade en dan zou buitenstappen, dan moet zijn onschendbaarheid echter eerst opgeheven worden vooraleer hij kan vervolgd worden. Een ander technisch probleem is ook dat wanneer een gewone Nederlander iemand vermoord in de ambassade en de ambassade niemand toelaat om bewijzen te verzamelen, dat die Nederlander dan wel iets strafbaar heeft gedaan, maar dat hij niet vervolgd kan worden omdat er geen bewijzen tegen hem zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Los van wat de status van een ambassade is binnen het grondgebied van het gastland; geen enkel land zal de moeite doen jou in te vliegen om je te berechten, als je het ook op kunt lossen met een simpel telefoontje naar de politie.

Toch kan een misdrijf gepleegd vanuit de diplomatieke vertegenwoordiging van een ander land voor hele bijzondere situaties zorgen. Het beste voorbeeld daarvan is de schietpartij bij de Lybische ambassade in Londen. In 1984 werd er een anti-Gadaffi-demonstratie gehouden buiten de Lybische ambassade in Londen. Daarbij werd vanuit de ambassade op de demonstranten geschoten. Er vielen elf gewonden en één dode.
De politie heeft daarop elf dagen lang de ambassade omsingeld, maar niet bestormd.