Waarom is het bezit van nucleaire wapens niet verboden?

tinus1969
2 jaar geleden
Hoe wil je zo'n verbod afdwingen? Door een land dat kernwapens bezit binnen te vallen?
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Misschien door hen af te sluiten van het deel van de wereld dat geen kernwapens heeft? Geen handel, geen reizen, etcetera...

Antwoorden (2)

Het bezit is verboden in de meeste landen.

Het VN-verdrag waarin kernwapens worden verboden werd in 2017 aangenomen door de Algemene Vergadering van de VN en moest daarna nog door vijftig regeringen worden geratificeerd. Het trad in werking op 22 januari 2021, 90 dagen na de 50e ratificatie.

Het verdrag geldt dus alleen voor de landen die het hebben ondertekend, dus niet voor Nederland en kernmachten als de Verenigde Staten, Rusland en China. De grote kernmachten zijn altijd tegen het verbod geweest. Ook Nederland, dat in Volkel een vliegbasis heeft waar Amerikaanse kernkoppen liggen opgeslagen, stemde in 2017 al tegen.
SimonV
2 jaar geleden
Omdat alle landen die zelf kernwapens hebben, deze willen behouden.
Dit zijn de landen die kernwapens bezitten (zoals de VS en Frankrijk) of die (zoals Nederland) kernwapens op hun grondgebied gestationeerd hebben uit een ander land.
En vanuit NAVO/VS/Nederlands standpunt: omdat/zolang landen als Rusland, China en Noord-Korea kernwapens hebben zullen NAVO/VS/Nederland tegen het verbieden van kernwapens zijn.
Bron: https://nos.nl/artikel/2182057-twee-derde-van-de-vn-landen-stemt-voor-totaalverbod-op-kernwapens