Omdat ze dezelfde functie hebben: president.
Etymologie: ontleend aan het Latijnse collega ‘ambtgenoot, kameraad, medelid’, gevormd uit com- ‘samen’ en het werkwoord legare ‘als gezant zenden, tot onderbevelhebber of stadhouder benoemen’. De Romeinen hadden de gewoonte in bepaalde functies twee personen te benoemen om wederzijdse controle te waarborgen.
Toegevoegd op 12 februari 2022 08:20: bron
SimonV
2 jaar geleden
Het woord collega had tot 50 jaar geleden alleen de betekenis: ambtgenoot. (Bron: Van Dale, 1976)
Poetin en Biden zijn ambtgenoten. .
Pas sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft het woord collega naast ambtgenoot/vakgenoot een tweede betekenis gekregen: iemand die in hetzelfde bedrijf werkt.
Bronnen: Van Dale, diverse drukken.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+Dit is het antwoord wat de vrager waarschijnlijk nodig heeft, ik dacht eigenlijk ook dat het een onjuiste term was, tot dit antwoord.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Het beantwoorden van een vraag via uitpluizen levert nogal eens uitkomsten op die de beantwoorder ook niet had verwacht/gedacht.