waarom bemoeit de Belgische overheid zich met openingsuren, koopjes enz. van winkels?

In Duitsland zijn supermarkten vaak tot 22 u of later open. Kom net van Spanje, daar idem ( en daarmee bedoel ik niet de winkels die voor siësta sluiten en soms nadien weer openen. ) In Italië idem, sommige zelfs, 24/24. Maar in België gaan de supermarkten meestal ten laatste om 20 u toe, en sommigen nog vroeger.
"Dat mag niet van de overheid, langer open zijn", zegt men.
Waarom bepaalt de overheid dit? Idem met koopjesperiode, zondagsopeningen enz . .. Waarom laat men winkels niet gewoon doen, zo lang ze de lonen enz correct betalen is er toch niks mis mee?

1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
De meeste west Europese landen hebben of hadden tot voor kort allerlei regels mbt winkeltijden. Achtergrond was vaak een combinatie van beschermen kleine winkeliers (die nadeel zouden hebben van lang open zijn = lange dagen moeten werken) en bewaken avond- en met name zondagsrust. In Duitsland is nog steeds op zondag (bijna) alles dicht, ook in grote steden. In Nederland golden tot rond 2000 strenge regels; de regels voor zondagsopening zijn pas de laatste paar jaar versoepeld.
liveisgreat
2 jaar geleden
dus om kleine winkeliers te beschermen?
Utrecht
2 jaar geleden
"In Duitsland zijn supermarkten vaak tot 22 u of later open."
Maar in Duitsland zijn ze ook verplicht op zondag gesloten.
liveisgreat
2 jaar geleden
Klopt, maar in België ook hoor, behalve bv Turkse winkels en de laatste jaren ook sommige supermarkten (die zijn dan bv wel op maandag dicht). En natuurlijk winkels met een speciale vergunning, zoals bv sommige kleding- of schoenenwinkels. Dit geeft een zeker comfort, anders moet je alles op die zaterdag persen, poetsen, wassen, dagelijkse behoeften bv eten kopen en als je een paar schoenen nodig hebt ook dat nog. Om dan op zondag wat te kunnen chillen of ondernemen bv uitstap. en tijd voor je gezin te maken. Dus het is dan wel zo handig zls je dan even langs een schoenenwinkel kan om de kids weer van passende schoenen te voorzien.

Het beste antwoord

De overheid bemoeit zich met de winkeltijden omdat de detailhandel hier om vraagt. De (kleinere) winkels worden hierdoor beschermd.
Door de winkel langer open te houden zal de handelaar geen extra inkomsten boeken. Het geeft de consument gewoon meer tijd om zijn aankopen te doen, maar ondertussen moet de
handelaar zijn personeel wel meer uitbetalen en zullen ook andere kosten (bijvoorbeeld voor energie) oplopen.
Vijfentachtig procent van de handelaars vindt dat langere openingsuren niet te verzoenen zijn met een privé- of gezinsleven.
Daarnaast: een werkgever mag in principe geen werknemers tewerkstellen tussen 20 uur ’ s avonds en 6 uur ’ s morgens. Naast de wet op de openingsuren zou dan ook de arbeidswetgeving compleet moeten worden gewijzigd. Vakbonden staan hier ook niet voor te springen. Handelaars vinden nu al geen personeel omdat de winkels al langer open zijn dan een gemiddeld einde van een werkdag.
SimonV
2 jaar geleden
liveisgreat
2 jaar geleden
ik was enkele jaren terug in de buurt van Keulen. De supermarkten waren daar open tot middernacht(!). Qua personeel vond men voldoende mensen, vooral 50 plussers. Zij vonden het een goede zaak dat ze op die manier een job hadden, omdat werken tot middernacht voor mensen met een gezin natuurlijk moeilijker is. Dus het heeft ook wel voordelen ( waarmee ik niet zeg dat ik vind dat winkels tot middernacht open moeten blijven).
Op mijn werk, werk ik ook vaak later dan 20 u, ook toen ik nog jonge kinderen had. Dus ik begrijp niet waarom men zo op de detailhandel focust. Mijn baas betaalt ook ons, de energiefacturen enz.
En waarom dit in andere landen wel kan. Maar dank voor je antwoord.
SimonV
2 jaar geleden
Graag gedaan. Je hebt natuurlijk wel nachtwinkels in België. Die moeten sluiten tussen 7 en 18 uur.
SentWierda
2 jaar geleden
In alle landen, behalve dus Belgïë, speelt dit 22.00 uur-probleem helemaal niet. Ligt dat aan die bijna alle landen? Of heeft België zelf een probleem bedacht?
In Nederland was het, vanwege corona, beleid om de sluitingstijden van supermarkten zo spoedig mogelijk weer te verschuiven van 20 uur naar 22 uur - om de spreiding van bezoekers te vergemakkelijken.
Dat dit argument in België niet speelt, is moeilijk uit te leggen. Het is alleen uit te leggen als in België geen corona voorkomt. Berichten over die corona-afwezigheid hebben Nederland nog niet bereikt
SimonV
2 jaar geleden
De Belgische arbeidswetgeving zit anders in elkaar (Zie antwoord).
liveisgreat
2 jaar geleden
SentWierda het punt in België is, de lobbypolitiek. Dit heeft nog te maken met de verzuiling, maar ook met economie. België is een land met een wankel evenwicht. Buiten de Waalse en Vlaamse nationalisten, leeft het niet zo sterk of we nu 1 land, zijnof 2,3 sublanden of onafhankelijke staten of... Hetis natuurlijk zo wat als ik Catalinië waar men ook niet graag welvaart deelt met andere delen van Spanje.
Op een ander vlak leeft dit echter nog wel. Bv de, Boerenbond is vanouds Christelijk, dus als men iets onderneemt om bv de landbouw ecologischer te maken, krijgt men direct die bond op zn dak. Zo mag Roundop bv niet meer verkocht worden in de winkels maar mogen boeren dit wel nog overal opspuiten. "De middenstand" en de "KMO's is nog zo een lobby, wellicht deels Christelijk en deels liberaal. Enz. En dan natuurlijk de sectoren bv bouwsector, Allemaal lobby's. Het wankele evenwicht, zowel economisch als po'itiek, wordt deels behouden door toegiften te doen aan die lobby's.
liveisgreat
2 jaar geleden
Dus, als ik het antwoord van Simon V. lees, dan snap ik dat er op de 40 jaar waarin ik in België woon in feite nog niet veel veranderd is. Het is doordat geen enkele coalitie het aandurft om een eigen koers te varen wars van het hele lobbygedoe, uit angst om dan een crisis op meerdere vlakken te veroorzaken, dat van België gezegd wordt dat het met alles 20 jaar achterop hinkt. of het nu gaat over ruimtelijke ordening (bouwlobby, ...), verkeersveiligheid (conflictvrije verkeerslichten, inhaalverbod vrachtwagens enz ( dus autolobby, transportlobby...)) of wat ruimere winkeluren. (Vakbonden en detailhandel blijkbaar) en dit terwijl de flexibiliteitseisen steeds toenemen onder de mom van "werkbaar werk".
Het wordt tijd dat hier nog eens echt aan ethische politiek gedaan wordt, de discussies in het parlement zitten vaak op kleuterklasniveau, waarbij men zelfs geen elementaire basisprincipes voor communicatie eerbiedigt. En politici zijn zooo populistisch... We hebben nood aan een Omtzigt.