Waarom is de Taliban zo rijk?

De Taliban (kan) betaalt zijn strijders het dubbele van de reguliere troepen. Die trouwens reeds maanden hun salaris niet ontvangen hebben. De inkomsten zijn afkomstig uit de verkoop van heroïne. Maar de werkelijk vraag is: hoe kunnen ze hun heroïne aan de man brengen en de inkomsten incasseren? De beweging wordt door zowat iedereen geboycot en toch lukt het grote kapitalen te verzamelen. Daar heb je nog de afgeleide: ergens moeten ze hun kapitalen stockeren: ook daarvoor heeft me medewerking nodig?

2.5K
Thecis
2 jaar geleden
https://theconversation.com/the-taliban-are-megarich-heres-where-they-get-the-money-they-use-to-wage-war-in-afghanistan-147411
Overzicht van hun inkomsten, onderverdeeld in iets van 6 a 7 subgroepen (inclusief geschatte omzet per subgroep).
LeonardN
2 jaar geleden
Je stelt de verkeerde hoofdvraag voor wat je wil weten. Fremar geeft een prima antwoord, net als de reactie van Thecis.
Echter het antwoord op je hoofdvraag is niet het antwoord op je diepere vraag. Ik denk dat je geholpen bent met dit artikel, als ik je uitleg en reactie lees: https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-de-oorlog-in-afghanistan-heroinehandel-alle-ruimte-geeft~b59787d9/
"Dubai is een heel belangrijk schakelpunt", vertelt De Jong. "Niet alleen voor de heroïne zelf, maar ook voor het drugsgeld. Want al die miljarden moeten natuurlijk ergens naartoe. Banken in Dubai zoeken dat criminele geld actief op en financieren er de eindeloze bouwactiviteiten mee. Ook tijdens de financiële crisis in 2008 ging het bouwen van nieuwe flats in Dubai door." En anders kan je hier nog meer lezen:
https://decorrespondent.nl/4268/nederland-voert-de-meeste-heroine-door-hier-komt-die-vandaan/529113819080-6b94ec4d

Antwoorden (2)

Het forse inkomen van de Taliban is afkomstig uit de grondstoffen- en drugshandel, vastgoed, criminele activiteiten als ontvoeringen en met de donaties van buitenlandse organisaties en overheden.
Drugshandel – 460 miljoen dollar:
Met een klein intermezzo in de afgelopen twintig jaar is die export van drugs ongehinderd doorgegaan. Volgens de VN verdienden de Taliban tussen april 2020 en april 2021 tot wel 460 miljoen dollar met de productie en handel in drugs.

Handel in grondstoffen – 464 miljoen dollar:
Wie een klein kind opvoedt in Nederland of Europa, loopt de kans een terroristische organisatie te financieren. Dat was in 2018 de schokkende conclusie van onderzoek door Global Witness.

De mensenrechtenorganisatie vond dat zowel Islamitische Staat als de Taliban handelden in mineralen zoals talk, gewonnen uit mijnen in gebieden die zij hadden veroverd. Die bestanddelen voor onder andere babypoeder en cosmetica zouden volgens het rapport geëxporteerd worden naar buurland Pakistan, verantwoordelijk voor een derde van de talk-import van de EU, waar het witgewassen zou worden als ‘schone’ handelswaar.
Volgens Mullah Mohamed Yaqoob, de ‘financieel directeur’ van de Taliban, verdient de groep jaarlijks 160 miljoen dollar aan belastingen. Dat meldt Radio Free Europe. De meest voor de hand liggende belastingbron is voor de Taliban de opiumhandel. Boeren ‘betalen’ zo’n 10 procent van de opbrengst aan de groep. De drugslaboratoria en handelaren dragen logischerwijs ook een klein percentage af aan de extremistische groepering
fremar
2 jaar geleden
colombo100
2 jaar geleden
Maar dat geld houden ze toch niet "in hun handen"? Ze moeten het toch ergens deponeren. Als ik met 2000 euro liquide naar de bank ga, moet ik bewijzen dat het niet afkomstig is van criminele activiteiten. Waarom worden deze middelen dan niet bevroren of in beslag genomen.
Het inkomen van de Taliban is afkomstig vanuit een aantal verschillende "investeringen":

1. Drugs, zoals heroine en Opium. Ongeveer goed voor 416 miljoen dollar.
2. Het delven van grondstoffen zoals ijzer, koper, zink etc. Goed voor 400 tot 464 miljoen dollar.
3. Afpersing en "belasting", ca 160 miljoen dollar
4. Donaties, ca 240 miljoen dollar.
5. Export van goederen (ook gebruikt voor witwassen), ca 240 miljoen dollar.
6. Ontroerend goed, ongeveer 80 miljoen dollar
7. Hulp vanuit andere landen. Deze vertaal ik even via Translate:
"Volgens BBC-rapportage schatte een geheim CIA-rapport in 2008 dat de Taliban 106 miljoen dollar hadden ontvangen uit buitenlandse bronnen, met name uit de Golfstaten.

Tegenwoordig wordt aangenomen dat de regeringen van Rusland, Iran, Pakistan en Saoedi-Arabië allemaal de Taliban financieren, volgens talrijke Amerikaanse en internationale bronnen. Experts zeggen dat deze fondsen wel $ 500 miljoen per jaar kunnen bedragen, maar het is moeilijk om een exact cijfer te geven over deze inkomstenstroom."

Er komen dus hele grote hoeveelheden binnen. De subvraag die je hebt (zie bij Fremar) is dus eigenlijk heel gemakkelijk te beantwoorden. Als jij 2000 euro cash hebt, is er hier in het land een systeem dat er voor zorgt dat er onderzocht wordt waar het geld vandaan komt zodat we hier niet gaan witwassen. In veel andere landen is dat niet zo (zeker buiten Europa).
Als Taliban zijnde zoek je dus een land die dat soort wetten niet hebben, maar ook landen die een betrouwbaar bankensysteem hebben. In de golfstaten (waar toch veel steun is voor groeperingen zoals de Taliban, want ze willen een islamitische staat brengen), zijn dit soort dingen vele malen makkelijker. Daarbij wordt verwacht dat een aantal golfstaten de Taliban ook steunen. Plus daar kijken ze niet zo op een paar miljard die wellicht niet helemaal zuiver is.

Dus vandaar dat de Taliban zulke inkomsten heeft en waarom het niet geconfisqueerd wordt.