Theoretisch gezien kan er zeker iemand vervolgd worden voor racisme. Er worden namelijk mensen uitgesloten op basis van hun huidskleur. En dat is ook in de amerikaanse wet verankerd dat dat niet mag.

In de praktijk echter zal dit niet gebeuren. Tal van redenen, maar de voornaamste reden is dat men vaak aanneemt dat blanken niet gediscrimineerd kunnen worden (zeker in de VS denkt men daar zo over). Hun idee is namelijk dat je alleen gediscrimineerd kan worden als je voorheen ook onderdrukt bent en de blanke amerikaan is niet onderdrukt.
Hierop volgend zal een Openbaar Aanklager een zaak als deze niet aannemen omdat de kans op veroordeling erg klein is. Men zou wel eventueel een civiele procedure kunnen aanspannen hiertegen (ipv een strafrechterlijke), maar ook dan lijkt me de kans op een veroordeling zeer klein.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Welke Amerikaanse wet dan?
Thecis
2 jaar geleden
Ook in Amerika is in de wet opgenomen dat iedereen gelijk behandeld dient te worden.
Wat betreft een artikel voor als je het echt heel graag wil weten, volgens mij is het deze die het in basis dicteert en waar veel op doorgeborduurd is:
De Equal Protection Clause, onderdeel van de eerste sectie van het 14e amendement van de amerikaans grondwet.
tinus1969
2 jaar geleden
14e amendement heeft geen directe werking, dus wel artikel kan als concrete kapstok worden gebruikt? En is dat federaal recht of recht vd staat Illinois?
Thecis
2 jaar geleden
De grondwet geldt voor alle staten.
Voor de staat Illinois is het ook opgenomen :
775 ILCS 5/1-102) (from Ch. 68, par. 1-102), sectie A,
Freedom from Unlawful Discrimination. To secure for all individuals within Illinois the freedom from discrimination against any individual because of his or her race, color, religion, sex, national origin, ancestry, age, order of protection status, marital status, physical or mental disability, military status, sexual orientation, pregnancy, or unfavorable discharge from military service in connection with employment, real estate transactions, access to financial credit, and the availability of public accommodations.
https://www.ilga.gov/legislation/ilcs/ilcs5.asp?ActID=2266 Google translate (eerste gedeelte):
Vrijheid van onwettige discriminatie. Om ervoor te zorgen dat alle individuen binnen Illinois vrij zijn van discriminatie tegen elk individu vanwege zijn of haar ras, huidskleur, religie, geslacht, nationale afkomst, afkomst, leeftijd, [etc].