Wie betaalt de ziektekosten verzekering?

Sinds een aantal jaren moeten wij een ziektekostenverzekeriong afsluiten.
De regering regelt het eigen risico.
Ik krijg de indruk dat de ziektekostenverzekeraars ook een groot deel aangevuld krijgt door de regering.
Als dit zo is hoe zit het dan met de marktwerking, en zou het dan niet verstandig zijn om de verzekering door een kantoor van de overheid te laten doen. Scheelt toch een hoop aan duur betaalde directeuren en stafmedewerkers

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Marktwerking ontstaat o.a. door het contracteren van zorgverleners en zorginstellingen. Er kunnen specifieke afspraken gemaakt worden.
Daarnaast mag een zorgverzekeraar een eigen nominale premie vaststellen, mits deze niet hoger is dan de maximumpremie, vastgesteld door de overheid. Een zorgverzekeraar is voorts volledig zelfstandig wat betreft het beleid over zijn eigen aanvullende verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de premie die je zelf betaalt, betalen alle werkende nederlanders een gedeelte van hun inkomen aan de zorgverzekeringswet. Deze gelden worden weer aan zorgverzekeraars betaalt, de zgn vereveningsbijdrage. Hiermee worden de kosten van chronisch zieken en bijvoorbeeld kinderen betaalt. Dit is dus de aanvulling vanuit de overheid, die indirect dan toch weer door ons zelf betaalt wordt. De eigen bijdrage wordt rechtstreeks aan de zorgverzekeraars betaalt en is bedoeld om enerzijds de vraag te remmen en anderzijds de kosten te drukken.
Een onafhankelijk instituut (CVZ) bepaalt de bijdrages en de hoogtes van de premies en dergelijke.

Als de overheid dit alles zou innen, uitvoeren en afstemmen dan zou dit een enorm log aparaat worden. De ervaring heeft ons geleerd dat dit waarschijnlijk duurder wordt dan als de markt dit oplost. Ook het vinden van creatieve oplossingen voor de steeds grotere zorgvraag zijn beter te vinden in de markt.

De overheid heeft verder ook nog concurerende belangen. Zo zijn sommige ziekenhuizen en andere zorginstellingen volledig overheid en dus werken daar ambtenaren. Hoe vreemd zou het zijn als de overheid zijn eigen werknemers uitsluit van deelname aan de uitvoering van de zorg vanwege inefficiëncy en te hoge kosten. Al met al een moeilijke materie. Om concurentie tussen zorginstellingen en verzekeraars te bevorderen is dus deze constructie een oplossing. Een echte goede oplossing is het nog steeds niet, want het systeem is volgens mij veel te ingewikkeld.

Toegevoegd na 2 uur:
met werkende nederlanders in de 1e zin wordt bedoeld alle nederlanders met een inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Alle werkenden...', ik werk neiet maar betaal per jaar meer dan EUR 4000 aan de overheid voor de ZVW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen met een inkomen had er moeten staan.... ook over uitkeringen wordt dit geheven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook over de opbrengsten van een rentenier (als ik) bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook een inkomen boston! zie mijn aanvulling
1. Alle burgers tesamen betalen de zorgverzekering, werkenden en niet werkenden.

2. de overhead is slechts een fractie van de totale uitgaven en uitbannen daarvan zet geen zoden aan de dijk.

3. Tenslotte
Het is al jaren bekend dat de ziektekostenverzekering zoals die nu geldt, ten dode is opgeschreven. Dat kan nooit worden volgehouden. Hoe het dan wel moet is niet zo duidelijk te zeggen, maar we zullen grenzen moeten stellen aan behandeling en premies en mensen meer inspraak moeten geven of ze een behandeling al dan niet willen en zo niet dan moet de patiënt kunnen bepalen hoe verder gehandeld moet worden.

Ik heb 2 weken geleden een darmkanker operatie ondergaan, geslaagd, maar ik moet nu hierna een chemotherapie volgen, en wat komt daarna. Eigenlijk, wetende wat ik nu weet, had ik al veel; eerder een pilletje van Drion willen hebben ontvangen. Ik ben geopereerd, terwijl ik uitdrukkelijk heb gesteld dat ik als ik een stoma zou hebben gekregen, dat ik mij voor de trein zou hebben geworpen. Gelukkig is het geen stoma geworden, maar ik zou er zeker een einde aan hebben gemaakt. De operatie moest echter gewoon doorgaan en er zou eventueel een stoma worden geplaatst.

Alle medische uitgaven, die geen volwaardig leven van minstens 10 jaar garanderen moeten niet worden verricht.
Het alternatief is het compleet ontploffen van de zorgverzekering als geheel.