Waarom moet een democratie ook altijd automatisch een rechtsstaat zijn? En Is een dictatuur er geen?

Ik vraag me al een tijdje af waarom er altijd word gezegt dat een dictatuur nooit een rechtstaat kan zijn en een democratie juist altijd een rechtstaat Is. Zou iemand mij hier antwoord op kunnen geven ? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
ronron1212
6 jaar geleden
In een democratie zijn er meerdere vormen van controle en is er een regering die wordt gekozen. Een rechtssysteem om je recht te halen enz. In een dictatuur is er maar een baas die alles bepaald de dictator.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie zegt dat?
Op zich zijn het verschillende zaken. Er zal inderdaad vaak een grote overlap zijn, maar om te spreken van nooit en altijd lijkt mij wel heel erg de verschillende begrippen platslaan.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik weet niet waarom je zegt dat 'een dictatuur nooit een rechtstaat kan zijn', omdat dit wiki artikel een nadrukkelijk onderscheid maakt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_law#Meaning_and_categorization_of_interpretations
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De term dictatuur heeft niet een heel scherp begrensde definitie. Als je aanneemt dat dictatuur niet slechts de tegenhanger van democratie is, maar ook (onder andere) behelst het gebrek aan mensenrechten, gebrek aan rechtsgelijkheid en rechtszekerheid en het ontbreken van een (feitelijke) onafhankelijke rechterlijke macht, dan kan een dictatuur geen rechtsstaat zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je van mening bent (wat mij betreft onjuist) dat een dictatuur slechts inhoudt dat er geen democratie is, dan kan een dictatuur binnen die beperkte definitie in theorie een rechtsstaat zijn.

Het beste antwoord

De term rechtsstaat wordt gebruikt om aan te geven dat de (overheids)macht in die staat beperkt wordt door het recht. Simpel gezegd: de overheid is ook gebonden aan het recht, waardoor de macht van de overheid niet absoluut is. In een rechtsstaat wordt de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid gewaarborgd, wordt de burger beschermd tegen willekeur en staan mensenrechten centraal.
Over het algemeen zijn de volgende kenmerken van toepassing bij een rechtsstaat:

- Er zijn grondrechten;
- Er is een scheiding der machten (uitvoerende macht, wetgevende macht en een geheel onafhankelijke rechtsprekende macht. "Checks and balances");
- Het legaliteitsbeginsel is van toepassing (om de rechtszekerheid te waarborgen en te beschermen tegen willekeur).

Democratie wordt ook wel eens als element van een rechtsstaat genoemd, maar staatsrechtelijk gezien is dit niet juist. Een rechtsstaat hoeft niet per se een democratie te zijn en een democratie niet noodzakelijk een rechtsstaat. Een democratie is een bestuursvorm. Letterlijk betekent het "heerschappij van het volk". Democratie geeft eigenlijk louter aan dat de besluitvorming in handen van het volk ligt. Het volk kan in een democratie dus invloed uitoefenen op de wetten en regels in het land.

Is een democratie automatisch een rechtstaat? Nee. In de praktijk zal een democratie wel vaak een rechtsstaat zijn en andersom, maar het is niet per definitie zo. Bij een staat waar geen democratie heerst (bijvoorbeeld waar de besluitvorming in handen ligt bij één persoon of een kleine groep personen), kan in theorie nog wel sprake zijn van alle elementen van een rechtsstaat. En in een staat waar het volk wel mag stemmen en waar dus democratie is, kan het alsnog slecht gesteld zijn met een aantal onmisbare elementen van de rechtsstaat. Dat het volk mag stemmen betekent nog niet dat de overheid zich vervolgens ook aan de wetten houdt.

Over je vraag of een dictatuur een democratie en een rechtsstaat kan zijn, is het antwoord nee. Een dictatuur is niet slechts een tegenhanger van democratie. Dictatuur gaat verder. Kenmerken van een dictatuur zijn onder andere dat er geen democratie is, geen scheiding der machten, geen onafhankelijke rechtspraak, willekeur en rechtsonzekerheid. Een democratische dictatuur of rechtsstatelijke dictatuur zijn binnen die definitie ondenkbaar.
Turkije is een goed voorbeeld van een staat waar wel democratie is, maar waar de rechtsstatelijkheid momenteel een punt van discussie is.
Toegevoegd op 04 maart 2018 13:47: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top! Heel erg bedankt voor uw antwoord!!!