In welke staten in Amerika word de doodstraf nog uitgevoerd? En word dit vermindert?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verminderd? eh... voorwaardelijke straf? voorarrest?
:) weet niet helemaal wat je bedoeld met 'verminderd'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot er meer staten zijn die het afschaffen, :s

Het beste antwoord

Texas
Virginia
Oklahoma
Florida
Missouri
Georgia
North Carolina
Alabama
South Carolina
Ohio
Louisiana
Arkansas
Arizona
Indiana
Delaware
Californië
Illinois
Nevada
Mississippi
Utah
Tennessee
Maryland
Washington
Pennsylvania
Nebraska
Montana
Kentucky
Oregon
Idaho
Connecticut
Colorado
New Mexico
Wyoming
South Dakota
Kansas
New Hampshire

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wordt wel minder maar dat gaat niet erg hard: "In New Jersey werd de doodstraf weer afgeschaft op 13 december 2007. Hetzelfde gebeurde in New Mexico op 18 maart 2009 en in Connecticut op 25 april 2012."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat nu juist wel (ietsje) harder, Met ingang van juni 2012: Hebben de volgende staten doodstraf volledig afgeschaft
Alaska, Hawaii, Illinois, Iowa, Maine, Michigan, Minnesota,
New Jersey, North Dakota, Rhode Island, Vermont, West Virginia, Wisconsin Hebben New York en Massachusetts de doodstraf ongrondwettelijk verklaard en in de praktijk afgeschaft. Hebben de staten Connecticut en New Mexico de doodstraf afgeschaft, (behalve voor reeds lopende gevallen) Dat wil niet zeggen dat die staten eerder wel actief de doodstraf uitvoerden, maar wel dat steeds minder mensen dit een acceptabele straf vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie op de wiki staan: "Staten zonder de doodstraf (per 25 april 2012): Alaska, Connecticut, Hawaï, Illinois, Iowa, Maine, Massachusetts, Michigan, Minnesota, New Jersey, New Mexico, North Dakota, Rhode Island, Vermont, West Virginia en Wisconsin. Het District of Columbia en Puerto Rico hebben ook geen doodstraf." maar ik dacht niet dat ze bedoelden dat dat per 25 april was, maar jij hebt het over juni? Heb je een bron want ik snap het nu even niet meer ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Alaska is de doodstraf toch echt al 50 jaar van de baan, ze dachten juist in 2009 over herinvoeren ;)
http://buitenland.nieuws.nl/547657
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde de status per juni 2012, niet dat ze per juni iets hadden afgeschaft (het staat er inderdaad wat krom) http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_the_United_States#States_without_capital_punishment Verschil met jouw lijstje (wat in het antwoord staat)
Illinois (afgeschaft per 1 juli 2011)
Connecticut (afgeschaft per 5 april 2012, behalve oudegevallen)
New Mexico (afgeschaft per 2009, behalve oude gevallen)

Andere antwoorden (1)

Ruim 30 staten hebben het. Hier zie je een lijst van staten met- en zonder de doodstraf..

http://www.deathpenaltyinfo.org/states-and-without-death-penalty

Toegevoegd na 1 minuut:
En wordt het verminderd? Dat is een vraag die steeds weer naar boven komt vlak voor de verkiezingen... De meerderheid is voorlopig nog steeds voor.

Toegevoegd na 4 minuten:
En nog een linkje met Meer informatie over de manier waarop en waar die doodstraf plaatsvond. Zo kun je zien dat er een bepaalde staat toch niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de doodstraf, ondanks dat het er is...
Veel plezier :)

http://www.deathpenaltyinfo.org/executions-united-states
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1