Is de PvdD voor het sluiten van alle dierentuinen?

Dit is nav een bericht over een orca die een trainer heeft gepakt en vermoord en de opmerking van PETA dat orca's vastzitten in een ruimte wat voor hun even groot lijkt als een bad voor ons

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een voorbeeld dat de mens heer en meester is over alles (behalve de aller kleinste mensenkillers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze partij consequent is is ze tegen alle vormen van het houden van dieren in gevangenschap. Ook, of misschien wel vooral, huisdieren.

Antwoorden (2)

Verkiezingsprogramma PvdD sub 5.4:

Dierentuinen
Het is onacceptabel om terwille van het vermaak van de mens dieren uit het wild te vangen en in een dierentuin of dolfinarium onder te brengen. Hun leefgebied is daar drastisch verkleind waardoor zij niet hun natuurlijke gedragingen kunnen uitvoeren. Het argument dat dierentuinen een educatieve waarde hebben, is onterecht. Dierentuinen laten de bezoekers niet zien hoe de dieren in hun natuurlijke omgeving leven. Ze suggereren bovendien dat het moreel gerechtvaardigd is om dieren van hun vrijheid te beroven om ze aan mensen te tonen. Alleen indien dieren zich niet in hun oorspronkelijke leefgebied kunnen handhaven of daarin niet teruggezet kunnen worden, kan de dierentuin een aanvaardbare, bij voorkeur tijdelijke vorm van huisvesting zijn. Haar oude doelstelling is dan veranderd in die van opvangcentrum voor in het wild levende, al dan niet bedreigde dieren en diersoorten. De huisvesting van de dieren dient er in deze gevallen op gericht te zijn de natuurlijke levensomstandigheden zoveel mogelijk te benaderen. Het fokken met dieren in een dierentuin is in het algemeen ongewenst, omdat de nieuwe dieren hun leven in een dierentuin zullen moeten doorbrengen. Een uitzondering kan gemaakt worden voor wetenschappelijk gefundeerde en op natuurbehoud gerichte fokprogramma's met als doel de dieren weer in de natuur terug te plaatsen.

Maatregelen

5.4 Subsidies vanuit de overheid aan dierentuinen dienen gestaakt te worden voorzover die niet exclusief ten doel hebben om met uitsterven bedreigde dieren op te vangen of bedreigde populaties in het wild tijdelijk te voorzien van nieuwe aanwas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan ik n kort en krachtig antwoord op geven en wel NEE! Terwijl je dat eigenlijk van ze zou verwachten. Ik kom nooit in dierentuinen omdat ik het gewoon abnormaal vind dat dieren in n kooi zitten terwijl ze in het wild thuishoren. De PvDD is verder goed bezig en verwacht dat ze er een zetel bijkrijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou helpen als je jouw antwoord ook wilde argumenteren NEE is een argument...