Aan de linkerkant van het politieke spectrum is dat de Socialistische Partij (SP), aan de rechterkant zijn dat Forum voor Democratie (FvD) en de Partij voor de Vrijheid (PVV).

De SP wil een nieuw Europees Verdrag waarin de landen goede afspraken maken over samenwerking, maar waarbij zij hun eigen democratie en zelfstandigheid behouden. Zie https://www.sp.nl/programma2021/betere-wereld.

Forum voor Democratie wil uit de EU stappen. Zie https://www.fvd.nl/intelligente-uittreding-uit-de_eu.

De PVV wil uit de EU. Zie https://www.pvv.nl/visie.html.
Antoni
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Wilt de SP dan afstappen van de euro?
Antoni
3 jaar geleden
Dat blijkt niet helemaal duidelijk uit het verkiezingsprogramma. Daar staat over de euro in vermeld: "Als munt is de euro onhoudbaar, omdat de economieën te veel verschillen. Als munt is de euro onhoudbaar, omdat de economieën van de eurolanden te veel verschillen. De huidige muntunie met haar beklemmende regels is zowel voor de zuidelijke als voor de noordelijke landen een financieel dwangbuis. Daarom is het goed om in de komende periode voorbereidingen te treffen en op zoek te gaan naar alternatieven die veel beter zijn voor de economieën van de aangesloten landen."
Mikaapje
3 jaar geleden
Dus niet echt dat ze zeggen, we willen de gulden terug maar meer dat de euro in Europa gewoon gelijk is? Om het zo te noemen
Antoni
3 jaar geleden
Ik kan er niet meer over zeggen dan er staat vermeld in het verkiezingsprogramma op de website van de SP. Hoe je de tekst interpreteert of begrijpt, is aan jouzelf.