Vanaf welke leeftijd moeten kinderen bij hun ouders op het paspoort staan? En vanaf welke leeftijd moeten ze er zelf eentje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Alle kinderen kunnen tot en met hun 15de jaar in het paspoort van hun ouders bijgeschreven worden.
Per 26 juni 2012 vervalt de mogelijkheid tot bijschrijven, alle kinderen moeten dan hun eigen reisdocument hebben.
Alle kinderen mogen een eigen paspoort of ID-kaart hebben, ongeacht de leeftijd. Tot hun 18de moeten beide ouders toestemming geven voor het aanvragen van hun paspoort. Een ID kaart mogen ze wel zonder toestemming van de ouders aanvragen als ze 12 jaar zijn.
Kinderen hebben een eigen paspoort of ID kaart nodig vanaf 14 jaar. Dit is vanwege de identificatieplicht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een kind mag dus tot 26 juni 2012 nog bijgeschreven worden in het paspoort van de ouder(s). Bij wijze van spreken al vanaf de geboorte. Het is namelijk verplicht
in elk land waar je naar toereist, een geldig reisdocument te hebben, ook voor je kind. Vanaf bovengenoemde datum moeten alle kinderen hun eigen reisdocument hebben!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle mensen jonger dan 16 jaar mogen op het paspoort van de ouders/ verzorgers wel met toestemming van beide ouders.
Voor de mensen die 16 jaar en ouder zijn geld de regel dat ze er zelf een moeten aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen paspoort hebben. Tot en met vijftien jaar kunt je je kinderen, als je het gezag hebt over het kind, laten bijschrijven in je eigen paspoort.

Voor het verkrijgen van een eigen paspoort is tot achttien jaar toestemming nodig van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Het is, ook in het elektronische reisdocument, mogelijk om je kind(eren) tot de leeftijd van 16 jaar bij te laten schrijven in het paspoort.

Kinderen die staan bijgeschreven in het paspoort van hun ouders (of bij degene die het gezag over het kind heeft) kunnen niet zelfstandig reizen met dat paspoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet direct een antwoord, maar wel hieraan gerelateerd. Voor reizen naar o.a. de Verenigde Staten moet ieder lid van het reisgezelschap zijn eigen reisdocument hebben, dus ook kleine kinderen. Dus mocht je dat overwegen dan is het sowieso zinvol om een eigen paspoort voor de kinderen te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijschrijving in een paspoort kan vanaf de geboorte tot en met de dag dat het kind 14 wordt vanaf 2012 komen alle bijschrijvingen te vervallen en heeft het kind een eigen document nodig in somige landen moet het kind nu al een eigen paspoort hebben bv Amerika.
Er zijn op dit moment gemeente's zoals bv Tilburg daar kun je voor de kosten van een bijschrijving 8.95 euro een ID kaart kopen voor alle kinderen tot 14 jaar. Informeer in je eigen gemeente wat de mogelijkheden hiervoor zijn.