Voor een antwoord op deze vraag is het goed om je niet te baseren op een Nederlandse vertaling, maar om even terug te gaan naar wat er destijds letterlijk is gezegd. De perswoordvoerder van Roswell Army Air Field had het over een 'flying disc'; anderen ook over 'ballo[o]ns'. De letterlijke ekst van ee korte FBI ledng luidt:
<>
"The disc is hexagonal in shape and was suspended from a ballon [sic] by cable, which ballon [sic] was approximately twenty feet (6 m) in diameter. Major Curtan further advices advises [sic] that the object found resembles a high altitude weather balloon with a radar reflector, but that telephonic conversation between their office and Wright field had not [UNINTELLIGIBLE] borne out this belief."
<>
Kortom, de RAAF meldde dat men ballonen en/of andere ronde voorwerpen had gevonden. Later is ook openbaar geworden dat het hier ging om geheime spionage ballonnen, wat zowel verklaard waarom de militairen op RAAF in verwarring waren: Ze hadden iets onbekends gevonden waar ze niets van wisten en ook niets van mochten weten.
Samengevat; de RAAF verklaarde in 1947 dat ze 'ronde voorwerpen' hadden gevonden, wat een redelijk adequate omschrijving is voor de onbekende spionageballonnen die men had gevonden.
tinus1969