Wat bedoelt Henk Kamp van sociale zaken met de volgende uitspraken?:

1)"Ik wil bezien hoe de sociale zekerheid in stand kan worden gehouden in de vergrijzende samenleving."
2)"Tal van sociale wetten moeten we opnieuw bekijken vanwege de omslag in de beroepsbevolking en de krappe arbeidsmarkt. "
3) "Ik wil de ontslagregels zo willen herzien dat werkgevers zelf kunnen bepalen met welk personeel ze verdergaan."

Graag een beetje een heldere uitleg zonder gebruik van teveel moeilijke begrippen. Ik ben immers maar middelbare scholier:D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zal het niet in andere woorden opschrijven maar een toelichting geven wat hij bedoelt en waar hij het over heeft:

1) Henk Kamp wil bekijken hoe de sociale zekerheid kan blijven bestaan in een land waar de mensen steeds ouder worden.

2) Heel veel regelingen moeten we opnieuw gaan bekijken omdat de mensen die werken steeds ouder worden en er niet veel werk is.

3) Ik wil de ontslagregels veranderen dat bazen zelf kunnen bepalen wie zij in dienst nemen en wegsturen.
---------------------------------------------------------------------------

1) Sociale zekerheid is de zekerheid in Nederland dat je eten kunt blijven kopen en kunt blijven wonen ook al ben je niet in staat te werken. Ook dat oude mensen geld krijgen (AOW). En dat als iemand ziek is of zwanger is gewoon krijgt doorbetaald. Ook als je wordt ontslagen heb je nog steeds recht op geld van de overheid. Dat is sociale zekerheid! Zeker zijn van een normaal bestaan ook al kun je door omstandigheden niet meer werken.

Dit wordt steeds moeilijker vanwege de vergrijzing. Na de tweede wereldoorlog zijn er heel veel kinderen geboren, en de levensverwachting is veel hoger. Mensen worden dus ouder. Nederland 'vergrijst'. En die vergrijzing kost geld, er moet nu namelijk heel veel geld naar al die ouderen die recht hebben op AOW, ook de ziektekosten lopen op. Henk Kamp wil dus bekijken hoe de AOW en alle andere regelingen kunnen blijven bestaan in een land waar vergrijzing optreed.

2) AOW, Werkloosheidswet, en WAO zijn voorbeelden van sociale wetten. Een wet is een regel, dat altijd van kracht is. Als je bijvoorbeeld ouder bent dan 65, heb jij recht op AOW, dat is een wet, en geldt voor iedereen. Henk Kamp is bang dat in dit land, waar er een omslag is in de beroepsbevolking, deze sociale regelingen niet meer betaald kunnen worden. De krappe arbeidsmarkt is weinig aanbod van werk. Het is dus moeilijk om werk te vinden.

De omslag waar hij het over heeft is de leeftijd. Wat ik mij afvraag is of hij nu een ouder wordende beroepsbevolking bedoelt of jonger wordende. Er worden namelijk steeds meer ouderen ontslagen en vervangen voor jongeren. Beroepsbevolking = de Nederlandse bevolking dat aan het werk is.

3) Wat Henk Kamp dus wil veranderen zijn ontslagregels, deze wil hij versoepelen. Het is voor bedrijven steeds moeilijker om mensen te ontslaan en zo nieuwe mensen aan te nemen. Henk Kamp wil dat bedrijven makkelijker mensen kunnen ontslaan, en zo weer nieuwe mensen kunnen aannemen.